23948sdkhjf

Første tvilling hjem til Sydhavsøerne

Den første af de to nybyggede dobbeltender færger til Spodsbjerg-Tårs overfarten, M/F Lolland, er netop ankommet til Svendborg Havn. Her venter et stramt program med prøvesejladser og den sidste klargøring, før hun indsættes i driften i midten af april.

For første gang i 30 år får overfarten nybyggede og topmoderne færger, som med et kapacitetsløft på 142 procent, vil forbedre regionens infrastruktur enormt.


Forbedret komfort

Turen gennem Kielerkanalen, rundt om Langeland og ind i Svendborg Sund er forløbet lige efter planen, og skibets evne til at manøvrere og gebærde sig i uvant farvand tegner positivt for hendes fremtid i Langelandsbæltet.

»Som kaptajn, med mange sømil i logbogen, er det en stor fornøjelse at hjembringe et så velbygget og moderne skib. Det er første gang der bliver indsat nye færger på overfarten i 30 år, og for os der arbejder om bord, men i særdeleshed for passagererne, bliver det i fremtiden meget mere komfortabelt at tage færgen,« siger senior kaptajn, Thorbjørn Thyregod.

De næste uger skal bruges på testsejlads og den sidste klargøring af færgelejer, inden M/F Lolland for alvor er klar til at fragte passagerer mellem Lolland og Langeland.

Nyeste teknologi

John Steen-Mikkelsen, administrerende direktør i Færgen:

»Skibet er udstyret med den nyeste teknologi, og for at overgangen med de nye færger sker så problemfrit som muligt, har vores personale fået løbende uddannelse og gennemgået simulationsøvelser på land. Selvom simulatoren kan det meste, er virkeligheden ofte en smule mere lunefuld, og derfor prioriterer vi at få trænet alle facetter til søs, inden vi tager passagererne om bord. Når søsterskibet M/F Langeland kommer i slutningen af maj, er vi endnu bedre rustet til højsæsonen«.

De 99,9 meter lange færger øger kapaciteten med 142 procent. Det betyder, at passagerer fra sommeren 2012 kan møde op uden en forhåndsreservation.

Der er plads til alle, og tidligere flaskehalsproblemer i højsæsonen er nu afløst af det tætteste man kan komme på en regulær bro mellem Lolland og Langeland.


600 passagerer, 122 biler

Om Færgens tvillinger:

Rederiet Færgen, som driver BornholmerFærgen, SamsøFærgen, AlsFærgen, LangelandsFærgen og FanøFærgen, investerer cirka 300 millioner i de to nye dobbeltenderfærger.

De nye færger kan medtage 600 passagerer og 122 biler og kommer til at skyde en servicefart på 16 knob. Overfartstiden bliver 45 minutter. Færgerne afløser Odin og Frigg Sydfyn som trofast har sejlet på ruten siden starten af 1980¹erne.

[add:334]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094