23948sdkhjf

Vil have traktorer på EU's bord

Den internationale transportorganisation IRU opfordres nu til at tage traktorernes indhug på transportmarkedet op med henblik på en fælles indsats over for EU.

En række organisationer fra medlemslandene ser gerne, at sagen løftes op på EU-niveau for at få gjort noget ved den unfair konkurrence.

På et møde i IRUs komité for EU-sager blev spørgsmålet om traktorer og unfair konkurrence taget op af særligt organisationer fra Holland, Irland, Storbritannien, Østrig, Belgien, Frankrig, Finland og Danmark (DTL).

Organisationerne har lagt et pres på IRU for at få den til i første omgang at få skabt klarhed over problemerne og hvilken EU lovgivning, der er relevant. Der er nemlig tale om mere end bare et spørgsmål om reglerne for adgang til markedet og til erhvervet. Også regler om udslip af CO2, kørselsrestriktioner, beskatning, færdselssikkerhed, transport af levende dyr, fastsurring med mere er relevante.

Det fremgik af mødet, at det er vanskeligt at sætte tal på omfanget den unfair konkurrence. Der tales om fra 1-10 procent af markedet, der er ramt af forvridende konkurrence fra traktorer i landbruget.

Nationalt arbejdes der på at finde løsninger. I Belgien forsøger man fx en opdeling af traktorerne i landbrug, skovbrug og dem, der konkurrerer med vognmænd. Sidstnævnte gruppe skal opfylde samme krav som vognmændene. Også i Finland overvejes en opdeling i landbrugs- og skovbrugsaktiviteter samt andre transportopgaver.

Østrigsk traktor-kartel

»Som vi ved fra Danmark, er det et kompliceret spørgsmål. Det er vanskeligt at sætte præcise tal på. Men når man ser, hvad der sker ude i Europa, forstår man, at der er et problem,« siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

»Det værste eksempel er fra Østrig, hvor transportudbydere, der anvender traktorer og lignende, har oprettet et slags ”kartel” for sammen at byde på transportopgaver i konkurrence med vognmændene, der er langt mere udsat for reguleringer. Vores østrigske kollegaer har anlagt sag ved domstolen for at få det forbudt. Det er skræmmende, at det skal komme så langt,« siger han.

Imidlertid er det endnu uklart, om der er tale om en sag på EU-niveau, eller om problemerne bedst løses nationalt. Flere steder i EU-lovgivningen har nationale myndigheder mulighed for at stille skærpede krav til traktorer.

»DTL ser gerne, at diskussionen løftes op på et højere plan,» fortsætter DTLs EU chef.

»Under alle omstændigheder kan det give os et bedre overblik over, hvad der sker rundt omkring i EU og hvilke problemstillinger og lovgivning, der er relevante. Og måske kan vi finde gode løsninger på problemet i andre lande.«

IRU vil nu undersøge hvilke bestemmelser, der er relevante i EU, og om der er behov for at kræve, at de bliver ændret. DTL vil sammen med de øvrige nordiske organisationer i Nordic Logistics Association bidrage aktivt til det arbejde.

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084