Blå korridorer åbner for miljøvenlig langturstransport
Transportindustrien står for cirka 25 % af Europas samlede CO2-udledning, så konkurrencedygtige alternativer til diesel er hårdt tiltrængt. Naturgas er sådan et alternativ, og det er godt nok et fossilt brændstof, men det giver mange miljømæssige fordele frem for diesel – og det er desuden billigere. Men når flydende biogas (LBG) bliver mere tilgængeligt, vil CO2 udledningen fra de køretøjer, der anvender det, reduceres med op til 70 %.
»Vi er overbevist om, at flydende gas vil blive anvendt som brændstof over hele verden. Det er en klar tendens i dækningen af energibehovet, og vi er en del af den,« udtaler Lennart Pilskog, Director of Public Affairs hos Volvo Trucks. Volvo Trucks, som er medlem af Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europe), var den første og er stadig den eneste producent i Europa, der kan tilbyde et metandiesel-system.
Manuel Lage, General Manager i NGVA Europe, beretter, at teknologien til kørsel på LNG er etableret, og at der blandt transportvirksomhedsejerne og gasleverandørerne er en stor vilje til at fremme projektet.
Mangler infrastruktur
I mange europæiske byer er den lokale infrastruktur for komprimeret gas voksende – inklusive biogas lavet på affald. Det er imidlertid ikke muligt at køre tunge langdistance-opgaver på komprimeret gas, fordi tankene er tunge og kræver for meget plads. I flydende form har gas imidlertid et mindre rumfang, og det gør den ideel til langturstransport.
Men for at kunne køre langturstransporter på LNG i Europa skal en infrastruktur for tankstationer først etableres. Og her kom ideen om ”blå korridorer” op, som er baseret på et netværk af LNG-tankstationer for tunge køretøjer. Det bliver ikke enkelt at oprette sådan en infrastruktur, idet gasleverandører, lastvognsproducenter, transportvirksomheder og forskellige politiske/administrative organisationer på både regionalt og nationalt niveau skal tilkendegive deres mening, og en omfattende koordinering er nødvendig.
»Udfordringen er, at dette skal koordineres mellem forskellige parter. Lige nu ligger vores fokus på at identificere storkunder, som er indstillet på at teste og opbygge specifikke ruter. Interessen fra mindre kunder vil vokse, når de ser, at det virker og kan sætte pris på de økonomiske fordele. Men det vil tage nogle år,« siger Pilskog.
Håber på 200 lastvogne
Der er allerede et antal LNG-tankstationer rundt om i Europa, så arbejdet med at etablere blå korridorer er allerede i gang. Ved at bruge disse stationer som udgangspunkt, er det muligt at identificere et antal potentielle korridorer, som egner sig til at blive udviklet.
For at styrke denne proces er EU kommissionen i øjeblikket ved at etablere et projekt til 8 mill. € til et storstilet forsøg med LNG-korridorer.
»Jeg håber, vi vil have omkring 200 lastvogne kørende i disse blå korridorer for at demonstrere, at LNG er et velfungerende alternativ til langturstransport i Europa,« fortsætter Manuel Lage.
»Dette er ikke et utopi – al den nødvendige teknologi er allerede til stede. Markedet er klar til kommercialiseringen af LNG,« siger han.
[add:243]