23948sdkhjf

DEBAT: Traktorer værre end varebiler

Nok er der problemer med varevognene og deres måde at drive forretning på, men de slider ikke på vejene som de enorme traktorer med deres megavogne med ekstra stor hjulbredde, der ofte kører efter princippet med, at der er, hvad der kan være, og ikke hvad den kan bære.

De nærmest pløjer gruset op fra rabatten, da de er alt for brede til at være på vejen, og knækker samtidig kanten af asfalten, hvilket medfører store udgifter for kommunerne til reparation.

Hvis man går en tur langs kommunevejene, kan man se traktorspor op til 50 cm ude i rabatten over lange strækninger, og det er den jo ikke beregnet til.

Mange med traktor og vogn driver også direkte vognmandskørsel, nok ofte på landbrugsdiesel uden afgift, så mon det ikke er på tide, de kommer på gule plader og dermed kommer til at bidrage til vejenes vedligeholdelse.

Det med vægtgrænser er åbenbart en by i Rusland for de fleste, og jeg kender et eksempel på en selvkørende gyllespreder, der på kun tre aksler vejer 57 ton.

Tom vejer den 27 ton, så selv ikke dér kan den lovligt køre på de danske veje. Det må da være uforsvarligt og konkurrenceforvridende.


Leif Madsen
Brøndenvej 128
9352 Dybvad

[add:334]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062