23948sdkhjf

Soldater på dæk-kursus

I forbindelse med forsvarets opbygning af en række dækcentre på landets kaserner fandt man ud af, at det er hensigtsmæssigt at have samme referenceramme, uanset om man befinder sig i Aalborg eller i Vordingborg.

En henvendelse til Auto College Aalborg resulterede i et samarbejde med Euromasters dækcenter i Horsens om et fire dages kursus.

»Auto College Aalborg stod for planlægning og koordinering af kurset, mens vi stod for at gennemføre selve træningen,« siger Jørn Eskesen, der er centerleder hos Euromaster i Horsens.


Godt rustet til udsendelse

Ifølge ham betyder kurset med dets vekslen mellem teori og praksis, at soldaterne fra 3. vedligeholdelsesbataljon med base i Aalborg nu er godt rustet til at reparere og vedligeholde dæk – ikke mindst, når de udsendes for at hjælpe deres kolleger i eksempelvis Afghanistan og Irak med materielvedligeholdelse.

[pic:17759]Soldaterne fra vedligeholdelsesbataljonen havde selv dæk med, for forsvaret anvender langtfra standarddæk.

Kurset indeholdt både teori og praksis, og blandt underviserne var der en medarbejder fra Michelin, som gav en grundig indføring i materialelære og forståelse af teknisk dokumentation, og der var tillige en medarbejder fra Tip Top, som underviste i anvendelsen af forskellige reparationsmaterialer. Øjenåbnere bød kurset også på i form af store besparelsesmuligheder.


Bruger lageret først

»Vi havde mange forskellige Tip Top reparationsmaterialer på lager, som vores medarbejdere ikke vidste, hvor og hvordan de skulle bruge. En grundig gennemgang af materialerne gav overblik, så vi ikke bare per automatik køber nyt, men sørger for først at bruge det, vi har på lager, siger Henrik Pihl, seniorsergent Henrik Pihl fra 3. vedligeholdelsesbataljon.

Kurset afslørede også besparelsespotentiale, bl.a. hidtil ukendte muligheder for at få specialdæk repareret. Selv huller så store som knytnæver kan nemlig repareres, så dækkene bliver så gode som nye. I stedet for at man smider beskadigede dæk ud og køber nye, kan der spares adskillige tusinde kroner ved at sende dem til reparation.

»Jeg talte faktisk med en af kursisterne, som ville hjem og hive nogle dæk op af containeren for at sende dem til reparation,« fortæller seniorsergent Henrik Pihl.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063