DEBAT: Reaktioner på Nakskov-ulykken
Efter cykelulykken i Nakskov synes jeg, at cyklisterne skulle tage og blive bag ved lastbilerne, når de skal til højre, men de tænker kun på sig selv og ikke på chaufføren, der sidder højt oppe, og når de holder på siden af førerhuset, kan chaufføren ikke altid se dem, selvom spejlene er indstillet korrekt.
Men de tænker kun på at komme frem, men de kan da se, at lastbilen blinker til højre, men de er sgu ligeglade, for de tænker ikke på, hvad der kan ske, når man kommer i en stor bil, og det er ikke altid lastbilchaufførens skyld. Det er næsten altid cyklistens skyld, for de tænker kun på sig selv.
Jan Jacobsen
Dyrehovedgårds Alle 65
4220 Korsør
"... det er på det nærmeste komplet hysterisk, at Dansk Cyklist Forbund, oven i købet i en periode, hvor masser af cyklister noteres for grove overtrædelser af færdselsloven, går ud og endnu en gang retter skytset mod lastbilerne...", lyder det fra FDL i forbindelse med den seneste tragiske højresvingsulykke, hvor en 6-årig dreng mistede livet.
Hvad pokker har uansvarlige cyklisters opførsel i trafikken ned en 6-årig drengs tragiske død at gøre? Det er komplet hysterisk af FDL altid at fare i blækhuset, når lastbilbranchen kritiseres - uberettiget eller ej - og det er et direkte selvmål at blande andre cyklisters (uansvarlige) opførsel ind i sammenhængen med den aktuelle ulykke.
Ja, der er mange uansvarlige cyklister i trafikken (men det er sjældent dem, der bliver kørt ned ...).
Ja, lad os i stedet stå sammen om at finde brugbare løsninger til at nedbringe antallet af de tragiske højresvingsulykker i stedet for at blive tøsefornærmede over mere eller mindre berettiget kritik.
Det fortjener både lastbilbranchen og cyklisterne.
Mikael Friis
Stenosgade 5, 4. tv.
1616 København V
Det er o.k., vi skal orientere os ved højresvingsulykker, men kan man ikke lære de små børn, at man ikke cykler inden om en svingende lastbil?
Man ser jo mange gange, at selv voksne trækker cyklen op over fortovet, når man er kørt ind til kantstenen og har lukket af for dem.
Tage Fisker
Holstebrovej 222, Daugbjerg
8800 Viborg
Det er nu nok meget godt med sådan et orienteringstop, men hvem overholder det? Vi får flere og flere spejle at kigge i samt flere og flere regler trukket ned over hovedet.
Prøv at se i det spejl/kamera, som dækker fronten af bilen. Kan I så stadig se, hvad der sker på højre side af bilen, 100 %? Og prøv så at se i alle spejlene i højre side. Kan I så se, hvad der sker ude foran? Nej, vel. Lidt skræmmende, synes jeg.
En måde, som jeg selv synes lyder fornuftig, kunne være, at i stedet for at folk læser lovene og holder på deres ret, så skulle folk hellere tage at lære fornuft. Mange vil så nok sige, at man ikke kan lære et barn sådan en form for fornuft, men så spørger jeg bare: Hvorfor ikke? Barnet lærer jo også at holde fingrerne fra komfuret, når det har brændt sig. Børnene kan godt. Det er bare forældrene, som skal lære at få børnene til at forstå det hele.
Så kære cyklist: Hold på din ret. Det kan "kun" koste dig livet.
Niels Olsen
Skovløbervej 1
4500 Nykøbing Sj
Jeg tror ikke, det hjælper med et orienteringsstop, desværre. Man er nødt til at lave en regel om, at man ikke må overhale indenom, heller ikke med en cykel, eller flytte cykelstierne 5 meter til højre for vejkrydset, så kan man se hinanden i øjnene.
Jeg kan bare ikke forstå med alle de kampagner, der har været, at cyklister ikke er bange for at nærme sig en lastbil bagfra, og det er en grufuld oplevelse, også for chaufføren, han glemmer det aldrig.
Jens Dyrberg
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds
[add:38]