23948sdkhjf

DEBAT: Læserne raser mod Mogens

Hvor er det dog vidunderligt endnu engang at se, hvordan Mogens Therkelsen straks trækker i arbejdstøjet, når hans sydlandske guldfugle skal forsvares. Til de uindviede blev der afholdt razzia på Fyn og i Sønderjylland i sidste uge, som havde til formål at afsløre cabotagesyndere. Resultatet kan man trække på skuldrene over, for 3-4 dages razzia med 113 stoppede biler på udenlandske numre, giver vel ikke noget reelt billede af problemets omfang.

Nu har den gode Mogens jo altid travlt med at tale om nuancer i enhver tænkelig sammenhæng, så det må vel også være tilfældet her? Det kunne vel ikke tænkes, at nogle chauffører har været dygtige til at skjule den ulovlige cabotage via falske fragtbreve osv.? Eller at politiet simpelthen bare ikke har ramt de rigtige biler på de givne tidspunkter – det må vel betegnes som nuancerede spørgsmål, om man vil!

Jeg skal naturligvis ikke kriminalisere alle udenlandske vognmænd, men lad mig forsigtigt antage, at problemet er større end den omtalte aktion viste - for nu at sige det på jysk.

Når kritikken derimod påviser en stigende kriminalitet og ulovlig cabotage fra udenlandske vognmænd/chauffører, går Mogens Therkelsen straks i flyverskjul og galper højst op om manglende nuancer i debatten – om det er en formand for ITD værdigt, kan vel groft sagt diskuteres, og jeg bliver gang på gang forundret, når MT forsvarer egne og andre kumpaners interesser fremfor ITD’s, som han vel burde slås for.

Det er noget med forkerte kasketter, har jeg ladet mig fortælle, og på netop det punkt kan Mogens Therkelsen og Villy Søvndal sikkert få nogle dybe samtaler om, at det skam er ganske legitimt at forsvare egne interesser på trods af tilknytning til en større organisation.

Ofte ses Mogens Therkselsen også bruge fine udtryk som symbolpolitik og bureaukratiske hindringer, men Mogens; hvis du var inde i sagerne ville du vide, at du for længst er blevet afsløret ved at skrive, som du eller din kommunikator nu engang gør.

Der er på ingen måde tale om bureaukratiske hindringer eller ”heksejagt”, men om et ganske faktuelt problem, som er stærkt medvirkende til at tage livet af den danske vognmandsbranche. Nu mener jeg dem, der har biler på danske plader, så her behøver du skam ikke at gå i forsvar.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at Østjyllands Politi sidste år afslørede 29 tilfælde af ulovlig cabotage, hvoraf de 15 var på Århus Havn alene. Og der var altså tale om kun 2-3 dages razzia, men der er vel blot tale om heksejagt på de stakkels vognmænd, som i alle tilfælde havde glemt kalenderen og ikke kunne tælle til 3.

Jeg tror lige, vi lader den stå for sig selv. Så kan du jo, Mogens, forsvare det med urimelig kontrol af udenlandske vognmænd, når problemet ifølge dig ikke er eksisterende!

Og kom gerne med et svar, som er længere end sidste gang, hvor brevet endda var personligt – sendt til din mail, og hvor alt, hvad du kunne hidse dig op til, var følgende svar: ”Jeg har læst dit brev, og har ikke yderligere kommentarer. God weekend.”

Svaret går dog meget godt i spænd med dine ofte subjektive indlæg, som ikke på nogen måde har hold i virkeligheden, og hvor det skriger til himlen, at vedkommende som har skrevet indlæggene, for det er forhåbentlig ikke dig selv, er så subjektiv i sine holdninger, at selv Kim Jong-il ville blive imponeret!

Derfor er mit ønske, at du stopper med disse subjektive indlæg og i stedet begynder at varetage de interesser, som du rent faktisk burde – at forsvare de danske vognmænd og deres interesser.

Drop alt snak om efteruddannelse, nat-distribution og hvad du ellers tror kan redde de danske vognmænd. Det handler om at stoppe de gentagne lovbrud samt sikre, at vi kommer den ulovlige cabotage til livs. Om du vil det eller ej!

Desuden var det da mærkeligt, at så mange blev stoppet ved den førnævnte aktion for ikke at have betalt vejbenyttelsesafgift, når I nu har fået sat de ellers så rasende effektive skilte op nede ved grænsen – var der nogen, som nævnte symbolpolitik...

Søren Schmidt Christensen
Engvej 11
6560 Sommersted

"Slår man i en flok hunde, er det den, man rammer, der hyler".

Når nu den kære Mogens Therkelsen omtaler "manglende viden", så gør han det sandelig i en forkert sammenhæng. Der er jo ikke tale om "forkert viden", når det er dokumenterbart, at flere og flere udenlandske køretøjer oversvømmer landet.

At man pludselig udfører en kontrol, der er målrettet imod udenlandske køretøjer, rammer åbenbart den kære Mogens på et ømt sted. Hvor var mandens "protester" i de mange tilfælde, hvor der udelukkende er blevet kontrolleret danske køretøjer?

Vi kan jo passende bede den kære Mogens om at oplyse, hvor mange køretøjer der stod parkeret på H.P. Therkelsens anlæg i Padborg i alle juledagene. Her skal han så lige huske at tælle dem allesammen og specielt alle dem på tyske nummerplader.

Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

Kontrol af køretøjer bør være en daglig foreteelse et sted i Danmark. Med bopæl i en grænseby kan jeg dagligt se og høre, at vi har mange udenlandske og danske køretøjer, der fragtes med færgen til Sverige, her kunne man roligt lave nogle kontroller i løbet af måneden, både for alle køretøjer.

Senest der var kontrol på havnen, var der et par stykker på udenlandske nummerplader, som blev forsinket et døgn på grund af manglende tilladelser til transporten. De kørte for en større dansk speditør, man kunne oprette et kontor a la det, vi havde i gamle dage i Kiefersfelden, hvor vi viste dokumenter og skiver, og ved tvivl om overlæs ligger der en godkendt vægt på havnen. Det samme kunne man lave ved Storebælt.

Husk de "bedste" kontroller for cabotagekørsel kan holdes sidst på ugen. Der er også optaget nogle sager på havnen i Århus, så problemet er nok større, end det ser ud på papiret.


Bjarne Lind
de Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa

Nu må dette her cirkus snart få en ende.

Det kan ikke passe, at hver eneste gang, at udenlandske chauffører/vognmænd kommer i søgelyset, så toner den kære formand Mogens Therkelsen frem i medierne og siger, at det kan ikke passe, at disse skal opfattes som kriminelle i vort land.

Få nu øjnene op for, hvad der i virkeligheden sker. Dette er ikke protektionisme, dette er et udtryk for, at man mener, der er noget galt, og at det skal tjekkes. Formanden udtaler sig jo heller ikke om, at der i den ene kontrol blev kontrolleret en bil, der havde lavet 3 cabotageture inden for et halvt år. Så det må jo have givet lidt pote. Og vi bliver nødt til at fremstå som et land, der ikke tolerer, at der bliver snydt med gældende lovgivning.

De laver også cabotagekontroller i mange andre lande i EU – men der kommer formanden jo ikke frem og siger, at de få danske biler, der måtte ryge i sådan en kontrol, bliver opfattet som kriminelle i det respektive EU-land. Nej, der er det sikkert o.k.

Dette er udelukkende et udtryk for, at der bliver sat spørgsmålstegn ved, om der nu bliver kørt lovligt og efter bogen. Og det er da sjovt at se, at formanden er der med det samme, det går ud over de udenlandske biler. Tankevækkende.

Måske det var på tide, at ITD begyndte at varetage de danske vognmænds interesser og støttede op om disse cabotagekontroller, så man kan sige: ”Vi støtter op om lige konkurrencevilkår, danske vognmænd”.

ITD kan ikke ændre på, at der vil komme flere udenlandske biler, men de burde kæmpe mere for at bevare danske chaufførjob og sørge for, at danske interesser bliver fremsat i internationalt øjemed.

Der er ingen, der prøver at gøre udenlandske biler til kriminelle uden belæg. Og det er ikke i nogens interesse, at Danmark lukker sig ind i sig selv og melder sig ud af fællesskabet – men kan jo blive fristet til at kalde Mogens Therkelsens udtalelser for en omvendt form for protektionisme af egne interesser.

Jeg håber snart, at ITD går ind på den samme vej som FDL og DTL og støtter op om danske interesser på både det nationale og det internationale plan.


Christian Brink Jespersen
Hundegade 33 st. tv.
6760 Ribe

Hvorfor skal det stoppes med at kontrollere udenlandske lastbiler? Jeg synes, det er i orden, for de kører bare og tager arbejdet fra vores chauffører. Men det er måske fordi, at hr. Mogens Therkelsen selv har nogle kørende,e men han skulle feje for sin egen dør først, for jeg mener, at H. P. Therkelsen er et dansk firma og ligger i Padborg, så han skulle have danske chauffører i stedet for udenlandske.


Jan Jacobsen
Dyrehovedgårds Alle 65
4220 Korsør

Hr. Mogens Therkelsen, jeg synes, navnet klinger dansk, hvorfor kravler du så i skjul bag tyske nummerplader. Hvis du har rent mel i posen, er der jo ikke noget at være bange for, vel?

Løsninger er jo lige til højrebenet for en mand i din stilling og med de tillidsposter, du har. En dansk vognmand kører på danske "gule" plader, bruger danske chauffører, dem som har været en bærende arbejdskraft og svunget firmaet op fra tiden efter krigen, med oliebilerne, som nær havde kostet firmaet, til det, det retteligt burde være i dag, et godt velrenomeret firma med orden i tingene.

Det er faktisk en hån mod de mennesker, som var gode nok til at køre r... ud af bukserne, selv skrive feriesedler, køre igennem for at få biksen til at fungere, og når man så ydermere vil smykke sig med titlen formand for danske vognmænd, ja så mister man da fuldstændig respekten. Se nu at komme ned på motorkontoret og få de biler omregistreret på danske plader og vis, at man sagtens kan drive et firma i Danmark uden humbug, der er jo trods alt andre, der kan, og så slipper du jo for at få ondt i maven over, at politiet bare gør deres arbejde uden skelen til nummerpladefarve.

Claus Filipsen
Toftevej 14
5591 Gelsted

Jeg håber, politiet vil fortsætte de målrettede kontroller, for med det antal kroner, der kommer i statskassen i forbindelse med køre-/hviletid og vejafgift, så skal de fortsætte deres hårde linje mod de tosser, der kører rundt uden at overholde reglerne.

Jeg kan ikke forstå, at hr. Therkelsen er så meget imod, hvis han har orden i egne rækker, så lad dog politiet tage sig af Kim Johansen, DSV, Frode Laursen og hvad de ellers hedder!


Bjarne Jessen
Bustrupvej 27
6400 Sønderborg

Kære Hr. Therkelsen!

Kontrollerne er nødvendige for at holde ulovlighederne i ave - og når vi taler cabotagekørsel i Danmark, er politiet ligesom nødt til at kontrollere udenlandske transportører. Danske transportører har jo netop i kraft af deres tilhørsforhold lov til at udføre transporter indenrigs i Danmark.

Så skulle der herske tvivl - så udløser en dansk nummerplade ret til at udføre indenrigstransporter i netop Danmark - så skulle det være slået fast, Mogens Therkelsen!

Kontrollerne ville blot have langt større effekt, såfremt Skat og Fødevarestyrelsen også deltog! Når en udenlandsk transportør udfører cabotagekørsel i Danmark, skal denne være momsregistreret i Danmark, og der skal afregnes dansk moms af transporten.

Når en udenlandsk transportør udfører cabotagetransport af fødevarer i Danmark, skal denne være godkendt hertil af Fødevarestyrelsen (ved internationale transporter skal virksomheden være godkendt i hjemlandet). Det er muligt at verificere oplysningerne via nettet, idet de er offentligt tilgængelige.

Jeg vil ikke anklage nogen for systematisk lovbrud, men finder det påfaldende, at mange af de udenlandske transportører, der udfører cabotagetransporter i Danmark, netop ikke har et cvr-nummer - og derfor ikke er momsregistrede i Danmark.

Det er også påfaldende, at mange af transportørerne, der udfører cabotagetransport af levnedsmidler - for blandt andet Mogens Therkelsen - ikke er registreret hos Fødevarestyrelsen. Er det en forglemmelse eller systematisk lovbrud? Jeg vælger naturligvis at tro det første!

Jeg finder det kritisabelt, at Mogens Therkelsen gerne vil sætte dagsordenen og agere meningsdanner for sine danske kolleger og tilsyneladende har en tvivlsom orden i egne rækker.

Hans Jørgen Hansen
Flensborgvej 292
6200 Aabenraa

Hr. Mogens Therkelsen, kom dog ud i den virkelige verden, du ved måske ikke eller vil ikke vide, hvad der sker. Kom en tur enten til Århus eller Fredericia Containerhavn, så vil du få en anden opfattelse af, hvad der foregår.

Hvordan kan du som formand sige, at politiet skal droppe kontrollerne, du er måske bange for, dine biler kontrolleres eller hvad? Jeg kan fortælle dig, at 3 ud af fire biler på Århus Havn gemmer sig, når der er kontrol. Hvorfor? Ja, man kan jo prøve at gætte.

Så inden du udtaler dig, så sæt dig ordentligt ind i sagerne, og hvad med at få dine egne biler på danske plader, så kunne det være, man kunne få lidt respekt for dig igen.


Hans Jakobsen
Åbovej 30
8260 Viby J

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063