ITD: Godskørselsloven løser ikke varebil-problemet
Flere kontrolaktioner af SKAT har afsløret problemer med varevogne i København, og så sent som i denne uge fik SKAT ”gevinst” i en razzia. Blandt SKATs fund gennem årene er sort arbejde, tilsidesættelse af fødevarelovgivningen og skattesnyd.
Det har været et udtalt ønske fra bl.a. DTL og 3F at få varevogne under 3,5 ton omfattet af godskørselsloven i forbindelse med den revidering af loven, der er på trapperne.
»Hos ITD undrer vi os over de gentagne forslag om at indføre en sådan dansk særregel. Godskørselsloven er fuldstændig uegnet til formålet, og løsningen ligger et helt andet sted,« siger underdirektør Poul Bruun fra ITD i en kommentar til netop varebil-spørgsmålet.
Lavere vægtgrænse giver problemer
»Hvis problemet er socialt bedrageri og unddragelser af skatter og afgifter, er løsningen for varebilsbranchen ikke flere regler og reguleringer, pakket ind i godskørselsloven. Løsningen er målrettet kontrol i tæt samarbejde mellem de relevante myndigheder. Og den finder endda allerede sted – det viser de jævnlige pressehistorier om myndighedernes fangster jo,« siger han og peger på en række problemer ved at sænke vægtgrænsen for biler omfattet af godskørselsloven.
»At forsøge at bruge godskørselsloven vil rejse en masse åbne spørgsmål. Eksempelvis er lastbiler over 3,5 tons i dag fritaget for registreringsafgift, mens alle køretøjer under den grænse skal betale. Skal registreringsafgiften væk, hvis grænsen bliver flyttet?«
»For myndighederne vil en regelændring være en stor byrde. Kommer store varevogne ind under godskørselsloven, vil det betyde, at Trafikstyrelsen skal udstede op mod 100.000 ekstra vognmandstilladelser. I dag er der cirka 45.000 vognmandstilladelser i alt. Det vil medføre et drastisk behov for flere administrative ressourcer hos Trafikstyrelsen, og i en sparetid i det offentlige er det ikke realistisk. I forvejen har Trafikstyrelsen knap nok ressourcer og tid til rettidigt at udstede tilladelser til de nuværende vognmænd,« siger Poul Bruun.
[add:237]