En grøn million til Spørring
Anden gang – ikke tredje gang - er lykkens gang, konstaterer Jakob Jensen, Spørring Karrosserifabrik. Han og hans firma har fået tilsagn om 1 mio. kr. fra puljen til forsøgsprojekter til fremme af energieffektive transportløsninger, som en af de få produktionsvirksomheder.
Konkret er tilskuddet møntet på fabrikkens automatiske rullepresenning ECO TOP. Her skal der udføres måling af brændstofbesparelse og dermed CO2-reduktion. Den eksisterende model skal videreudvikles, og to nye typer skal produktudvikles.
Endelig skal ECO TOP gøres mere kendt end hidtil gennem oplysnings- og salgsarbejde, messedeltagelse, hjemmeside, pressemeddelelser og produktblade.
Nej - måske - ja
Jakob Jensen ansøgte puljen i 2010 og fik nej. Så søgte han igen i 2011 og fik i januar en e-mail fra Center for Grøn Transport med et foreløbigt – men dog ikke definitivt – afslag. Der var løfte om endelig afgørelse inden 1. april.
[pic:17714]»Pludselig kom der få uger senere et tilsagn. Behøver jeg at sige, at jeg er lykkelig?« fortæller en storsmilende Jakob Jensen.
»Takket være en bevilling fra Væksthus Midtjylland fik vi i juni 2011 foretaget et vindtunnelforsøg hos FORCE Technology med en 1:25 model af et lastvognstog. Måleresultaterne viste 5-7 pct. brændstofbesparelse og tilsvarende CO2-reduktion ved brug af presenning over tomt lad. Det er langt bedre end andre kendte aerodynamiske tiltag,« siger Jakob Jensen.
Mange variationer
”Men troværdige vognmandskunder har målt brændstofbesparelser på 10-15 pct. og derover ved brug af ECO TOP over tomt lad. Jeg tror på vognmændene, men differensen mellem deres verden og laboratoriet skal opklares. Jeg har en række nærliggende forklaringer, som jeg har drøftet med FORCE. Forsøgsopstillingen beskrev kun én situation, det kunne ikke være anderledes. Virkeligheden rummer mange variationer, og de skal nu belyses ved praktiske forsøg,« fortæller Jakob Jensen.
Nogle af støttekronerne vil blive brugt som et mærkbart tilskud til ECO TOP, når disse monteres som led i den praktiske afprøvning.
De andre ”pinde” er videreudvikling af den hidtidige model af ECO TOP. Det første eksemplar blev leveret til vognmand Gunnar Johansen, Purhus, i 2001 og er stadig i brug.
To nye typer ECO TOP – den ene til entreprenørbiler, hvor der ikke er krav om, at presenningsdugen skal være vandtæt – skal også udvikles.
[add:243]