DEBAT: Lov er lov - også på færgen
Hvis to minutter er en bagatel, jamen er der så én, der kan fortælle mig, hvad er så ikke en bagatel? 4 minutter? 6 minutter? 8 minutter? 20 minutter?
Er der en bagatel ved butikstyveri? Fx at det er en bagatel at stjæle 1 pakke tyggegummi, da den jo kun koster 2 kr. ?
Hvis behovet er stort nok, kan det så være o.k. at overtræde? Jeg spørger bare.
Tommy Larsen
Nørgårdsvej 21
7830 Vinderup
Lov er lov, og lov skal overholdes. Det må være det overordnede princip, vi skal køre efter. Når det så er sagt, så var det vel rimeligt nok, at bagateller straffes med bagatelagtige bødestørrelser.
Ligeledes kan man stille spørgsmåltegn ved, om ikke summen af overskridelser skal have indflydelse på bødestørrelsen. Er de omtalte TO minutter den eneste overskridelse på 28 dage f.eks., så er det vel nok en urimeligt hård dom.
Men er det nu én af gentagne overskridelser i samme periode, ja, så stiller sagen sig jo noget anderledes.
Man kunne måske forestille sig en model, hvor overskridelser på under f.eks. 5 eller 10 % kostede et symbolsk beløb á la en parkeringsbøde, men kom man så bare ½ % over grænsen, så falder hammeren hårdt.
På den måde ville der ikke være nogen undskyldende omstændigheder, hvis man rendte ind i én af de store bøder.
Flere små skulle så selvfølgelig kunne opsummeres til én stor, for lov er lov, og det skal ikke kunne betale sig at spekulere i ulovligheder.
Poul Christensen
Brændeskovvej 37
5700 Svendborg
Nu hedder det jo "færgeregel". Så "bolden" må spilles videre til rederierne. Hvis man kikker på Stena, så er forholdene egentlig meget gode på dansk side.
Men i Varberg begynder det at blive spændende. I Göteborg går det helt galt. Det skulle pålægges rederierne at kunne "holde" et helt færgetræk på land. Altså have nok plads til, at bilerne, der skal holde, også kan det.
Og hvis der er toldkontrol, jamen så er det bare et spørgsmål om at infomere tolderne om, at ved det og det tidspunkt så slutter de minutter, der er til rådighed.
Og kan de ikke forstå det, så må politiet tilkaldes, og så må de give grønt lys til, at "reglen" brydes. Jeg kan ikke se, at en tolder skulle have beføjelse til at tvinge en chauffør ud i lovovertrædelse. Jeg forlod en kontrol, der var lavet på kajen, da min tid ikke kunne længere. Det skete der ikke noget ved. Ved ankomst blev tolderen informeret om, at jeg kun havde maks. 35 min. til, at mit færgehvil skulle fortsættes. Og det blev accepteret.
Og jeg vil også sige, at skal jeg holde, så holder jeg, om det så skal være i nødsporet eller i et parkeringsforbud i nogle industriområder i Göteborg.
Det er jo ikke mig som chauffør, der skal søge at løse forskellige byers parkeringsproblemer, jeg skal blot forholde mig til, at der er en lov.
Men jeg mener seriøst, at Stena Line bør skaffe plads til de biler, der skal fortsætte færgehvil. Og da de ikke kan det på den plads, de har i Göteborg, så må de leje sig ind andetsteds.
En anden løsning ville være at afskaffe færgehvil, og hvis færgen ikke kan tages inden for lovlig tid (daglig rådighed), så må man vente til næste.
Klaus Emborg
Jels Møllegade 4
6630 Rødding
[add:38]