DEBAT: Lovbrud er vognmanden og chaufførens valg
Til Mark Kristensen fra Vodskov:
Jeg er da glad for, du til dels er enig med mig, men jeg tror, du misforstår mig lidt, bevidst eller ej. Jeg skal ikke forsvare DSV, men de snyder da ikke vognmanden, det er muligt, de opstiller nogen samarbejdsbetingelser, som er helt håbløse, men hvis man frivilligt tager imod dem, er ingen blevet snydt.
Den ene har bare gjort en god handel og den anden en dårlig, og det er på den lange bane ikke frugtbart for et samarbejde, men er der blot nok, der vil indgå en frivillig negativ aftale, kan det godt være et forretningsgrundlag.
Og ja, jeg har respekt for DSV, som er gået fra ingenting til en kæmpe koncern, der lægger masser af arbejdspladser og indtægter i Danmark. Naturligvis er det da også o.k., at der kører østeuropiske biler, blot de overholder gældende lovgivning. Vi kan sagtens være enige om, at det gør hverken de eller de danske, men igen er det jo et valg, vognmanden/chaufføren træffer, ikke DSV.
Men at nægte arbejdskraftens fri bevægelighed i EU svarer til, at du vil have, at jyder ikke må arbejde på Sjælland eller omvendt. Og ja, jeg bruger læsebriller, og jeg har da slet ikke benægtet, at der forekommer masser af lovbrud, men at laste DSV for det svarer til, at børnehaven er ansvarlig for, at du kører for stærkt for at nå at hente dit barn inden lukketid.
Prøv du at forklare politiet det, det må retfærdigvis være den, der bryder loven, der er ansvarlig, uanset bevæggrunden for det, men vi er da enige om, at det er noget svineri.
Så brillerne beholder jeg, dem har jeg også brug for, men de skyklapper, du nævner, tror jeg er dine egne. Og for at ingen skal tro, at jeg er i lommen på DSV, vil jeg gerne nævne, at de er en af vores konkurrenter, som regel på pris, ikke på kvalitet.
Jeg vil heller ikke deltage mere i debatten, synes bare ikke, at dine udsagn skulle stå alene.
Jens-Ole Larsen
Dalsvinget 22
4200 Slagelse
[add:38]