ITD tilfreds med kompromis om arbejdstid
En bekendtgørelse om arbejdstidsdirektivets betydning for selvkørende vognmænd er på vej fra Trafikstyrelsen.
Beslutningen om, at selvkørende vognmænd skal overholde arbejdstidsdirektivet, blev vedtaget af EU-parlamentet i april 2010. Argumenterne er, at de selvkørende vognmænds hidtidige fritagelse giver dem en konkurrencefordel i forhold til ansatte chauffører. Samtidig skulle den lange arbejdstid udgøre en fare i trafikken.
»Som udgangspunkt synes vi ikke, at et direktiv skal bestemme over selvstændiges arbejdstid. Det ligger i begrebet ”selvstændig,” at man selv styrer, hvornår man arbejder. Det er også vigtigt at huske, at en selvkørende vognmand allerede er omfattet af køre-/hviletidsreglerne,« siger adm. direktør Jacob Chr. Nielsen fra ITD.
Godt samarbejde
ITD anerkender, at Danmark er forpligtet til at implementere direktivet.
»Når direktivet er vedtaget, er vi forpligtet til at indføre det i Danmark, og alt i alt har vi haft et fint samarbejde med Trafikstyrelsen om sagen. Jeg synes, det nuværende udkast viser en pragmatisk holdning fra begge sider, og resultatet er spiseligt,« mener Jacob Chr. Nielsen.
»Transportbranchen lider i forvejen under meget tunge administrative byrder, men det ekstra pa-pirarbejde i udkastet ser fornuftigt ud. Det kunne have været langt værre,« mener Jacob Chr. Nielsen.
Reglerne betyder, at en selvkørende vognmand principielt ikke må arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit. Imidlertid er arbejde som kundemøder, årsopgørelser og lignende ikke med i beregningen, hvilket gør, at det fortsat er muligt at drive en selvstændig virksomhed.
ITD er ved at lave en formular, som selvkørende vognmænd fremover kan benytte, når de skal gøre deres tidsforbrug op.
Folketinget har tredje behandling af reglerne 23. februar 2012, og bekendtgørelsen træder efter planen i kraft 1. marts 2012.
[add:243]