Erhvervsliv: Sådan fjerner vi trængslen
Det er muligt at afhjælpe trængslen i København uden at dæmpe væksten – og uden at anlægge en betalingsring rundt om byen.
Det mener Dansk Erhverv, der sammen med DTL og flere andre erhvervsorganisationer nu tager statsminister Helle Thorning-Schmidt på ordet og kommer med en stribe ideer til, hvordan man kan begrænse trængslen.
Erhvervsorganisationerne kommer med bl.a. disse forslag på både den korte og lange bane:
Taxaer, vare- og lastbiler kan benytte busbanerne i myldretiden. Det øger vejkapaciteten uden at sinke bustrafikken.
Ens hastigheder for lastbiler og personbiler i byzonen.
Variable vejbaner så der fx i morgenmyldretiden er to spor den ene retning og ét spor i den anden retning – og modsat om eftermiddagen.
Optimering af trafiklys med grønne bølger og intelligent trafikstyring.
Inddragelse af kantstensparkering til et ekstra kørespor i spidsbelastninger og ved fx vejarbejder.
Modulvogntog til og fra Nordhavnen. De tager fx to containere ad gangen i stedet for en.
Mere effektiv varetransport fx mere distribution uden for myldretiderne.
Bedre koordinering af vej- og ledningsarbejder.
En samlet trafikplan for hovedstads- og sjællandsområdet.
Forbedret kollektiv trafik med en række tiltag.
Satellitbaserede vejafgifter til personbiler som erstatning for registreringsafgiften.
Øget forskning i mobilitet.
En logistikkommission.
Østlig ringvej om København fx havnetunnel.
Ny Ring 5 til omegnstrafikken og fast forbindelse mellem Helsingør-Helsingborg.
Selvskabt trængsel
»Idekataloget er et godt initiativ. Det er nærliggende at tage disse yderligere perspektiver med ind i overvejelserne nu, hvor regeringen har besluttet at udskyde forslaget om betalingsringen - en betalingsring, som flere og flere naturligt nok vender sig imod,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Disse organisationer står bag den nye henvendelse til statsministeren: Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik, Københavns CityCenter, Danmarks Restauranter og Cafeer og Danske Speditører.
[add:326]