23948sdkhjf

Erhvervsliv: Sådan fjerner vi trængslen

Det er muligt at afhjælpe trængslen i København uden at dæmpe væksten – og uden at anlægge en betalingsring rundt om byen.

Det mener Dansk Erhverv, der sammen med DTL og flere andre erhvervsorganisationer nu tager statsminister Helle Thorning-Schmidt på ordet og kommer med en stribe ideer til, hvordan man kan begrænse trængslen.

Erhvervsorganisationerne kommer med bl.a. disse forslag på både den korte og lange bane:

Taxaer, vare- og lastbiler kan benytte busbanerne i myldretiden. Det øger vejkapaciteten uden at sinke bustrafikken.

Ens hastigheder for lastbiler og personbiler i byzonen.

Variable vejbaner så der fx i morgenmyldretiden er to spor den ene retning og ét spor i den anden retning – og modsat om eftermiddagen.

Optimering af trafiklys med grønne bølger og intelligent trafikstyring.

Inddragelse af kantstensparkering til et ekstra kørespor i spidsbelastninger og ved fx vejarbejder.

Modulvogntog til og fra Nordhavnen. De tager fx to containere ad gangen i stedet for en.

Mere effektiv varetransport fx mere distribution uden for myldretiderne.

Bedre koordinering af vej- og ledningsarbejder.

En samlet trafikplan for hovedstads- og sjællandsområdet.

Forbedret kollektiv trafik med en række tiltag.

Satellitbaserede vejafgifter til personbiler som erstatning for registreringsafgiften.

Øget forskning i mobilitet.

En logistikkommission.

Østlig ringvej om København fx havnetunnel.

Ny Ring 5 til omegnstrafikken og fast forbindelse mellem Helsingør-Helsingborg.


Selvskabt trængsel

»Idekataloget er et godt initiativ. Det er nærliggende at tage disse yderligere perspektiver med ind i overvejelserne nu, hvor regeringen har besluttet at udskyde forslaget om betalingsringen - en betalingsring, som flere og flere naturligt nok vender sig imod,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Disse organisationer står bag den nye henvendelse til statsministeren: Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik, Københavns CityCenter, Danmarks Restauranter og Cafeer og Danske Speditører.

[add:326]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063