Følgebiler kigger stadig langt efter uddannelse
Selvom det vil øge færdselssikkerheden og aflaste politiet er det ikke lykkedes for de danske særtransportører at få gennemført en uddannelse af førere af ledsagerbilerne, så de kan få lov til at dirigere trafikken. Arbejdet med uddannelsen har nu været i gang i ca. ni år.
Formanden for særtransportørernes og kranbilernes interessegruppe, Kran-Blok Erfa, Frank Segall, beklagede på gruppens årsmøde i den forgangne weekend, at det har været komplet umuligt at trænge igennem hos myndighederne trods de åbenlyse fordele:
»Det er paradoksalt, for det vil øge sikkerheden ved alle de transporter, der ledsages af disse køretøjer. Og det vil aflaste politiet, der følger de største transporter, og derigennem frigøre ressourcer til andre opgaver.«
I det hele taget måtte formanden berette, at gruppens mere politiske sager ligger stille hos både embedsmænd og politikere.
»Politikerne på Borgen har haft så mange ”mærkesager” med stor folkelig opmærksomhed, at det ikke har været muligt at få fremmet de områder, Kran Blok arbejder med,« lød det fra Frank Segall i sin beretning på årsmødet, der blev holdt i Middelfart.
Sejr i retten
Dog har erfa-gruppen haft en juridisk sejr i en retssag i Thisted, hvor politiet vurderede, at udsynet ved en særtransport var ulovlig, hvorefter anklagemyndigheden krævede betinget frakendelse af kørekortet. Efter to retsmøder fik man gennemtrumfet et forlig, så kravet om betinget frakendelse blev frafaldet.
Efter sammenlægningen af politiets tilladelseskontorer sidste år fra fire til to kontorer for hele landet har der været nogle tilvænningsproblemer på det sønderjyske kontor i Padborg, hvor Kran Blok har været i ”konstant dialog” med politiet for at få synliggjort, hvad der var galt.
»Politiet har arbejdet hårdt for at få tingene til at fungere, og det er vores opfattelse, at det fungerer i dag,« sagde Frank Segall.
Fynske transportører har udtalt stor glæde over serviceforbedringen. Erfa-gruppen følger udviklingen og presser på for længere åbningstider.
Kran-Blok Erfa kunne i øvrigt fejre sit 25 års jubilæum på mødet, og trods det seneste års stilstand har gruppen markeret sig over for politikere og myndigheder og fået gennemtrumfet mange forbedringer for både særtransportører og kranbilsvognmænd.
Går til Justitsministeriet
Det blev også til et stort tillykke fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, der orienterede om aktuelle politiske sager. Han lovede at kontakte Justitsministeriet for at få sat skub i følgebilsuddannelsen, så førerne af ledsagerbilerne kan få lov til at dirigere trafikken.
Der var genvalg til formanden, Frank Segall, Esbjerg, Segall Kranudlejning og Maskinflytning. Der var genvalg til styregruppen af næstformand Morten Brøcher, 1313 Viborg, og nyvalg af Per Mosegaard Mouritsen, Thurah, Ishøj, der har afløst Niels Arildtoft. Øvrige medlemmer er Jørgen Hald, Lastbilcentralen A/S i Ballerup, og Mogens Laugesen, Brande Maskintransport.
Kran-Blok Erfa har i dag 86 medlemmer og 21 abonnenter. Næste årsmøde holdes 26. januar 2013.
[add:323]