Volvo Trucks etablerer ny organisation
Volvo-koncernens nye lastvognsorganisation styrker lastvognsdelen ved at opdele markeds- og salgsansvaret for koncernens lastvognsmærker i tre geografiske enheder. Varemærke- og produktansvar forbliver dog globalt.
Ansvarlig for koncernens største lastvognsmærke - Volvo Trucks - er siden årsskiftet Claes Nilsson, tidligere direktør for Europa-divisionen.
Tre nye salgs- og marketingregioner
Formålet med omstruktureringen af virksomheden i tre sammenhængende salgs- og marketingregioner, Nord- og Sydamerika, Europa-Mellemøsten-Afrika samt Asien og Stillehavsområdet, er at skabe en organisation som imødekommer kundernes behov på en mere effektiv måde og giver en bedre udnyttelse af det kommercielle potentiale i koncernens forskellige lastvognsmærker.
Claes Nilsson tiltrådte ved årsskiftet stillingen som chef for Volvo Trucks EMEA Sales & Global Brand med operativt salgs- og marketingansvar for regionen EMEA.
Stillingen omfatter også ansvaret for den globale produktstrategi og udvikling af varemærket Volvo Trucks.
Store muligheder
Claes Nilsson:
»Jeg ser store muligheder i den nye struktur, og hvad angår Volvo Trucks’ strategi, har den allerede været på plads et stykke tid og er i høj grad stadig gyldig. Vi skal fortsat udvikle Volvo lastvognenes unikke kvaliteter og levere lastvogne, som møder vore kunders høje krav og forventninger«.
Organisationsændringen trådte i kraft ved årsskiftet. Den nye ledelse vil fortsætte med at anlægge en meget kundefokuseret tilgang og vil også investere i en udbygning af service- og eftermarkedsnetværket.
»Vi har allerede i dag mere end 2300 servicepunkter verden over, og det antal vil stige. Kunderelationer spiller en central rolle for os, og vores forretning strækker sig meget længere end til at sælge selve lastbilen. Det er kun begyndelsen af vores arbejde. Det handler for os om at tilbyde vores kunder effektive transportløsninger med garanteret kvalitet, sikkerhed og størst muligt miljøhensyn,« tilføjer Claes Nilsson.
Hos Volvo siden 1982
Claes Nilsson har siden 1982 været ansat i AB Volvo i forskellige funktioner i Sverige, USA og Belgien. Senest som chef for Volvo Trucks Europadivision. Desuden har han haft ledende stillinger inden for salg og marketing, strategisk planlægning og produktplanlægning i Volvo Trucks. Han efterfølger Staffan Jufors, som gik på pension ved årsskiftet.
I 2011 leverede Volvo mere end 100.000 lastvogne på verdensplan, produceret i 16 lande.
[add:237]