Salgschef fejrer 25 år hos Scania
Onsdag 1. februar har salgschef Peter Glimsager 25-års jubilæum i Scania Danmark. Det er i sig selv er noget af en præstation, når man tager i betragtning, hvor hård markedssituationen er på det danske lastbilmarked.
Blandt Peters kunder er Carlsberg, Arla Foods, DSV, flere af de danske olieselskaber samt det danske forsvar, så det kræver hård på brystet at begå sig i det selskab. Men det er ikke kun Peters mange store handler i Danmark, der gør indtryk.
Gennem sit store engagement i Scanias internationale Fleet Sales-afdeling på fabrikken sætter han også positive fingeraftryk på Scanias afsætning uden for Danmarks grænser.
Olie på fingrene
Det lå ellers ikke lige i kortene, at Peter skulle »kanonsælger« af Scania'er. Hans karriere startede nemlig med olie på fingrene som mekanikerlærling på eksotiske mærker som Dodge og Magirus-Deutz.
Da svendebrevet var i hus, tog Peter på eventyr i Grønland, hvor han hjalp U.S. Army med at holde maskinparken i Sdr. Strømfjord i topform.
Efter et år i det kolde nord gik turen retur til Danmark, hvor Peter tog en uddannelse som maskintekniker og endte hos Codan Gummi i Køge. Her fik han titel af driftstekniker og arbejdede bl.a. med gummislanger til autobranchen.
Da Scania Danmarks salgsafdeling i 1987 søgte en medarbejder til ordrebehandling, statistik og opdatering af prislister, slog Peter til og fik jobbet. Efter kun et par år steg han i graderne til salgskonsulent og begyndte at få kundekontakt med Scania Danmarks direkte kunder.
Startede med 2-serie
Peters første salg var et par Scania 2-serie tankbiler til det daværende DFO (Dansk Fælles Olieforsyning), og i de kommende år solgte Peter ca. 50 lastbiler om året til bl.a. olieselskaberne, forsvaret, Carlsberg og MD Foods (nu Arla).
I 1993 blev Peter forfremmet til salgschef, og få år efter landede han sin hidtil største enkelt-ordre på 131 lastbiler til Carlsberg. Både før og især siden er det blevet til mange flere leveringer til Carlsberg, som med knap 500 enheder er Peters største enkeltkunde gennem de 25 år.
Lige efter kommer Arla med ca. 450 Scania, og sammenlagt har Peter langet op imod 2.500 Scania over disken gennem sin 25-årige Scania-karriere.
Reception 3. februar
I 2008 landede Peter et par store og meget vigtige ordrer til bl.a. DSV og Arla Foods. Det udløste Scania-organisationens hædersbevisning Det Gyldne Rat.
Ud over at være en meget dygtig sælger er Peter også en meget selskabelig og hyggelig kollega. Derfor er der ingen tvivl om, at det bliver en meget velbesøgt reception, når Peters 25-års jubilæum fejres fredag 3. februar kl. 14-16 hos Scania Danmark, Industribuen 19 i Ishøj.
[add:326]