23948sdkhjf

Dyretransportører savner svar fra myndighederne

Budskaberne var meget klare fra formand for DTL Dyr Stinne Møller, da hun fremlagde en meget fyldig årsberetning til foreningens generalforsamling lørdag den 28. januar: Det er et langt, sejt træk op ad bakke, hvis man skal i dialog med myndighederne og parlamentarikerne i Danmark og EU, når det gælder dyretransporter. Men DTL Dyr arbejder stædigt hen imod sit mål om at blive hørt som branche.

Trods indbydelser til dialog med Folketingets fødevareudvalg og flere forsøg på en bedre og mere positiv dialog med Justitsministeriet, er den store tunge dør til beslutningstagerne stadig lukket – men dog på klem. »Der blev lyttet, men ikke svaret,« som formanden udtrykte det i sin beretning.

DTL Dyr har imidlertid ikke opgivet ævred og er klar til at tage vanten på igen. Næste skridt er, at foreningens sekretariat mødes med Landbrug og Fødevarer, 3F og ITD i februar. Her vil parterne sammen overveje nye tilgange til en dialog med embedsfolk, og især politikere, omkring vurderinger af transportegnetheden.

Transportegnethed en mærkesag

Dyreformanden var også inde på de muligheder – eller mangel på samme – som branchen kan få i øjeblikket:

»Danmark har som bekendt EU-formandskabet det første halvår af 2012. Justitsministeriet har ikke konkret villet svare på, hvorledes man vil forvalte formandsskabet for så vidt angår dyretransportområdet. Vi ved dog, at regeringen er fortaler for en maksimal transporttid på 8 timer, og at de formentlig vil gøre en indsats for at fremme et sådan forslag – men vi ved også, at regeringen har prøvet dette før uden held hos de andre lande,« sagde Stinne Møller, der også pegede på, at et emne som transportegnethed i flere år har været DTL Dyrs mærkesag.

»Det er nok den ting, der inden for vores branche er sagt og skrevet mest om. Og jeg synes, vi skal blive ved, selvom vejen er tung – vi skal blive ved, selv om vores synspunkt har svært ved at klinge godt i andres ører.«

Formanden henviste her til den opfattelse, at transportører skal have ansvaret for, hvad der sker på bilen, og naturligvis også skal have et medansvar for, at dyr med synlige skavanker ikke læsses. Men for så vidt angår skader, som ikke kan ses, så kan transportøren ikke gøre en forskel og skal derfor ikke have et strafferetligt ansvar efter foreningens mening, mener DTL Dyr.

EU vigtig for dyretransportører

Men anstrengelserne hos DTL Dyr har også båret frugt, påpegede Stinne Møller. Det er for eksempel lykkedes ved en henvendelse til EU-Kommissionen sammen med andre organisationer at få accept på, at reglerne ikke håndhæves ensartet i de forskellige lande, og sanktionerne også langt fra er harmoniseret. Og Kommissionen fastslår også, at administrative omkostninger til for eksempel logbøger heller ikke kan sammenlignes landene imellem. Kommissionen har dermed konkluderet, at der sker en markedsforvridning i EU – en situation, hvor danske transportører ligger i den ende med de højeste omkostninger.

Dyreformanden havde følgende bemærkninger om Danmarks EU-formandskab:

»Om regeringens planer for formandsskabet ved vi også, at regeringen sammen med EU-kommissionen og IRU – den internationale vejtransport union som DTL er medlem af - vil afholde en konference i Bruxelles om dyretransport.«

Svin - nu med egenkontrol

Årsmødet bød også på information om nye krav fra slagterierne i form af egenkontrolprogrammer ved svinetransporter. Ordningen evalueres efter 3-4 måneder, og slagterierne vil afholde et informationsmøde med de få vognmænd, der allerede skal i gang i februar/marts med at etablere et egenkontrolprogram.

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078