23948sdkhjf

Fodgængere: Modulvogntog går ud over sikkerheden

Transportministeren jubler over de nye, store modul-lastbiler og vil forlænge forsøgsperioden, men overser helt at miljøfordelen er kortvarig, og trafiksikkerheden bliver taberen. Det mener Fodgængerforbundet.

Forbundet henviser til tal fra Danmarks Statistik, som viser, at lastbiler i 2009 var indblandet i mellem 2 og 4 procent af sammenstød med de svage trafikanter, men tegnede sig for hele 17 procent af trafikdræbte cyklister, knallerister og fodgængere.

»Dette er simpelthen dokumentation for at jo større køretøjerne bliver, jo farligere er de for de svageste trafikanter i trafikken, og derfor er vi imod disse endnu større køretøjer, især når de som nu bliver ledt gennem tæt befolkede områder,« siger ingeniør Mikael le Dous, landsformand for Fodgængerforbundet.


Det farligst tænkelige

»Planen var jo oprindeligt, at disse ekstra store lastbiler udelukkende skulle køre på specielle strækninger, som enten var sikre i forvejen, eller ville blive ekstra sikrede. Men der skete meget hurtigt det at mega-lastbilerne også fik tilladelse til at køre i tæt bebyggelse, så de kunne komme til færgerne. Sådan skete det i adskillige havnebyer, fx i Helsingør, hvor der først skal udføres et af de farlige højresving, hvorefter lastbilerne passerer lige forbi en skole. Den farligst tænkelige kombination,« siger fodgængerformanden.

»Og så er miljøeffekten af modulvogntogene på bare lidt længere sigt endda yderst tvivlsom, som enhver førsteårs handelsstuderende allerede ved. Argumentet for at tillade større lastbiler er jo at der kan være flere varer i den samme vogn, og så falder transportudgifterne for hver transporteret enhed, og CO2-udslippet falder også, når der bliver færre lastbiler. Men det er en vildfarelse,« hævder fodgængerformanden.


Flere trafikdrab i vente

»Når udgiften for hver transporteret enhed falder, vil der pludselig være flere varer, som det kan betale sig at transportere, og dermed stiger mængden af transporter til et højere niveau end før. Dette betyder endnu flere farlige lastbiler på vejene, og dermed stiger også CO2-udslippet til et endnu højere niveau end før. Så vi ender altså med at trafikken stiger, udslippet stiger, og antallet af trafikdræbte svage trafikanter stiger,« forudser Mikael le Dous.

»Vi forstår godt, hvis transportbranchen jubler, og det er forståeligt, hvis transportministeren tror at se en glædelig udvikling, men hverken trafikanter eller miljøfolk har noget at glæde sig over i denne sag, hvor en vildfarelse fører til forringelse af miljø og sikkerhed,« mener Mikael le Dous.

[add:323]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078