FDL: Vognmænd forgår - speditører består
»Det er nærmest ynkeligt at høre og se de beklagelser, som formanden for Danske Speditører, Martin Aabak, endnu en gang lufter. Speditør-formanden beklager sig over det delvise cabotage-forbud, som skulle umuliggøre rentabel transport. Hertil er vel egentlig kun at konstatere, at uanset hvordan markedet er, tjener speditørerne altid penge, fordi de simpelt hen bare presser fragtpriserne helt ned, mens det primært er danske vognmænd med dansk registrerede biler og chauffører, aflønnet efter gældende danske overenskomster, der er taberne.«
Sådan lyder det fra vognmandsforeningen FDL i deres nyhedsbrev som reaktion på en nylig udmelding fra speditørerne, der gerne ser begrænsningerne på cabotagekørsel ophævet.
»Det er helt til grin, når Martin Aabak plæderer for, at man skal kunne udnytte tingene på en mere smart måde, for er der nogen, som er kreative og lidt for smarte, er det de helt store speditører og kørsels-rekvirenter. Herren se i nåde til de rene danske vognmænd, hvis speditørerne og de store kørsels-rekvirenter fik frit spil. Så ville det da ende i det rene Ragnarok. Og det er ren og skær tågesnak fra Martin Aabak, når denne postulerer, at tabet af arbejdspladser ved, at danske biler ikke kan køre cabotage i andre europæiske lande, meget vel kan vise sig at være større end gevinsten ved at forhindre udenlandske biler i at køre i Danmark,« hedder det i nyhedsbrevet.
»Der er såmænd ingen grund til at have ondt af speditører og kørsels-rekvirenter, for de klarer sig altid. Mig bekendt er det længe siden, en dansk speditør har måttet dreje nøglen om, fordi han ikke kunne få det til at løbe rundt. Og har en speditør været nødt til at lukke, skyldes det i hvert fald ikke for høje fragtpriser til de danske vognmænd,« lyder det fra FDL.
[add:306]