EU-topfolk så et modulvogntog for første gang
Modulvogntog er endnu en ukendt størrelse i de fleste EU-lande. Men nu er ca. 60 europæiske repræsentanter i Bruxelles for de 27 EU-landes transportministerier, de såkaldte transportattachéer, blevet lidt klogere på disse 25,25 meter lange vogntog, der kan bidrage til at mindske miljø- og trafikbelastningen i Europa.
Topembedsmændene var i sidste uge i landet i anledning af, at Danmark har overtaget EU-formandskabet, og de fik torsdag en unik chance for at beskue et vaskeægte modulvogntog hos transportvirksomheden Anders Nielsen & Co i Københavns Frihavn.
»Det står i det danske formandskabs arbejdsprogram, at man ønsker at fremme grænseoverskridende kørsel med længere vogntog, så da Transportministeriet bad DTL om at arrangere en demonstration, gik vi til Anders Nielsen & Co for at få vist disse europæiske nøglepersoner, hvordan modulvogntog anvendes i den praktiske hverdag hos danske transportvirksomheder,« siger DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm.
Færre transporter
Transportattachéerne gennemførte onsdag til fredag et større program, hvor de sammen med transportministeriets embedsmænd mødte topfolk fra den danske sø- land- og lufttransport.
Og efter en sejltur i Københavns Havn, arrangeret af Copenhagen Malmø Port, lagde skibet med knap 70 europæiske og danske transportfolk til i Frihavnen, hvor Anders Nielsen & Co tog imod. Her oplyste bestyrelsesmedlem Steen Palm kort og præcist om, hvor vigtige modulvogntogene er blevet for virksomheden:
»Før kunne vi kun transportere én 20 eller 40 fods container ad gangen, men med et modulvogntog kan vi ofte transportere to containere ad gangen og derved reducere antallet af transporter med 50 procent. Udover at spare et meget stort CO2-udslip er vi også med til at mindske trængslen,« fortalte Steen Palm.
Status i EU er, at modulvogntogene – i EU kaldet Eco-Combies - kører frit i Sverige og Finland og som forsøg i Danmark, Norge, Holland og nu snart også i Tyskland.
[add:326]