DEBAT: En dejlig fredag
Set med FDL-øjne har fredagen været en dejlig dag , med alle de erkendelser/selverkendelser mange af de etablerede organisationer afslørede i løbet af og efterfølgende den inviterede konference, der blev afholdt på Christiansborg torsdag.
Det er jo bemærkelsesværdigt, og der skal lyde anerkendelse herfor til i første omgang ITD, der nu pludselig har fået øjnene op for det, som FDL og på det sidste også DTL længe har pointeret, nemlig at danske chaufførjob fosser ud af landet. Noget FDL har påpeget i de sidste 4-5 år. Man må jo sige bedre sent end aldrig.
Men for at ikke alle nu skal falde ITD om halsen i bar befippelse over ITD´s kovending, så skal man jo ikke glemme, at ITD om nogen har stået for anledningen til, at mange af jobbene er forsvundet ud af landet, gennem deres medlemmers lovlige og ulovlige udflagninger og dermed nøglen til den lige så lovlige som ulovlige cabotagekørsel.
Og for at man ikke skal blive alt for skuffet, når det kommer til stykket, så må vi jo se, om der også kommer handling bag ITD´s pludselige omsorg for det danske vognmandserhverv.
Glæd jer nu ikke for tidligt.
Selvom FDL for flere år siden under de begyndende forhandlinger om ændringerne i cabotagedirektivet på mange møder henledte deltagende organisationer på den undtagelsesbestemmelse, der er indført i cabotagereglerne, skal DTL have ros og tak for at erindre om den røde knap, som Erik Østergaard kalder den undtagelsesbestemmelse.
Også her må jeg jo sige bedre sent end aldrig, for selvom DTL ikke var imod mine opfordringer til at tage netop denne paragraf i anvendelse, så var opbakningen ikke så markant, at de ørige deltagere tog det alvorligt.
Så godt gået, Erik Østergaard, det er nemlig et af de punkter, hvor vi må formode, det kunne være let at få den nye regering til at gribe ind.
Ligeledes er det ganske fantastisk, at Kim Christiansen nu har fået en fellow i kampen. På torsdagens konference så det jo ud til, at Kristian Pihl Lorentzen har fået en ordentlig gang energidrik og er vågnet op efter en lang jule-/nytårsdvale og nu vil stå på mål for en lynredning af det danske transporterhverv.
Det kan jo ikke andet end glæde enhver dansk transportmand, der alene ønsker alt godt for ægte danske virksomheder.
Det er næsten for godt til, at det kan være sandt.
Så er det jo også dejligt at se, at selv en højtuddannet person som Svend Torp Jespersen fra noget så fint som Copenhagen Economics (det er vist noget fint noget) også er kommet til samme konklusion, som FDL er kommet til, nemlig at selvfølgelig er Danmark det land, der vil blive ramt hårdest/invaderet mest (ved hjælp af skruppelløse danske transportkøbere/formidlere) af transporttilbydere fra billige østlande.
Man skal jo ikke absolut have den store kædestrammer-eksamen for at regne ud, at med Danmark som indehaveren af verdensrekord i omkostningsniveau ikke kan gøre sig på den europæiske transportscene.
Altså de "danske" aktører, der tilbeder cabotagekørslen og agiterer for fri cabotage, gør det alene for at kunne være instruktør for de udenlandske transportører, de inviterer herop.
Og som man påtager sig alle mulige adminstrative tjenester for, tjenester, som hvis vi ville det samme i et hvilket som helst andet udland, fik besked på var op til os selv at have styr på, inden vi tilbød os som transportør.
Men overordnet ros til samme Svend Torp Jespersen for samme oplysning, selvom det jo i realiteten ikke som sådan er en nyhed.
Christian Jensen,
vognmand og formand for FDL
Frederikshavn
Indlægget fra Jan Villadsen er den sædvanlige sang fra 3F, den har de har sunget i årevis, og det bliver den ikke mere rigtig af.
De 8000 job er ikke forsvundet, bare fordi arbejdsgiverne ikke ønsker at ansætte danskere, de er forsvundet, fordi der er nogen andre, der kan gøre jobbet til under det halve af, hvad en dansker skal have for at gøre det.
Og at tale om social dumping vedr. eksportkørsel er da helt nede i grøften. De østeuropæere, der kører eksport, får faktisk en rigtig god løn i forhold til, hvad de ville få ved at blive hjemme og stå på fabrik fx
Det, der er galt, er, at vi danskere med vores velfærdssamfund og de åbne grænser er kommet voldsomt under pres, og der er 2 måder at afhjælpe det pres på. 1: stemme på Pia og Dansk Folkeparti og en udtræden af EU, eller 2: tilpasse vores samfund, så vi kan konkurrere med det øvrige Europa.
Den vej, Jan Villadsen og det øvrige 3F vil, ja, som hele den organiserede LO-fagbevægelse vil, den ender blindt, og som der står andetsteds på lastbilmagasinet.dk, så skal der ske noget, og der skal ske noget hurtigt, og stod det til mig, kom det til at ske helt og aldeles uden indflydelse fra fagbevægelsen, de har jo på alle måder vist, at de ikke magter at forny sig og tilpasse danske lønmodtageres interesser i et Europa med åbne grænser og fri bevægelighed af arbejdskraft.
Poul Christensen
Brændeskovvej 37
5700 Svendborg
Vi må jo have råd til det. Det er jo ikke kun den enkelte, der taber på denne udvikling, det er hele landet. Det er tankevækkende, at det kan betale sig at sende en dansker på overførselsindkomst og så hyre en østeuropæer i stedet, det er da velstand (kapitalflugt).
Er der virkelig ikke nogen derinde på tinget, der kan se, den er gal? Denne senden job ud af landet startede for mange år siden, engang var det roepolakker, så kartoffeltyskere - uldjyderne er væk, måske får vi også afghanske lærere på vores skoler. De vil være billigst, for nu lige at reklamere for Bilka.
Danmark er den store taber. Hvad hjælper det at sende folk på kursus, efteruddannelse osv., det kommer der ikke flere job ud af. Få nu vendt den udvikling, hvis ikke det er for sent.
Niels Christian Tinnesen
Mosevej 13
6340 Krusaa
Det er fine ord det hele, men kig på virkeligheden i stedet, løn går opad, produktiviten falder, ja men hvorfor? Ganske enkelt - de regler og bøder, danske chauffører er underlagt, er fuldstændig ude i hampen, mens alle, der kører på hvide plader, bare kan køre løs.
Jo, de tager da en engang imellem, og så skal det ud i alle dagblade. Det er til at blive dårlig over, når alle ved, 90 % af dem kører som idioter, men hvordan forholder politiet sig til den EU-regel, der siger, at de ikke må se sig fast på en nationalitet, den er vist helt glemt.
Jan Larsen
Østersøvej 9
5932 Humble
Vi må tage hatten af for ITD, der her har fået et specialiseret firma til at fremtrylle et resultat, der faktisk fortæller mere end blot det, der er nedfældet på papiret.
Det er selvfølgelig "dårligt nyt" for branchen, hvilket jeg så ikke lige tror, har været det primære formål at fremsætte. Den udvikling har stort set alle lidt under i nogle år efterhånden.
Jeg tror mere på, at ITD med dette resultat har offentliggjort egne successer med at få danske vognmænd til at udøve "faneflugt". Der er jo ingen som netop ITD, der aktivt arbejder for at få udflaget så mange køretøjer som muligt, og faktisk afholder kurser i, hvordan dette gøres.
Der findes jo allerede love og regler, der burde dæmme op for denne udvikling, men disse håndhæves overhovedet ikke. Senest med den ophobning af udenlandske køretøjer, der var hensat i Danmark i mere end 8 dage, grundet chaufførernes hjemrejse til juleferie i hjemlandet.
Allerede ved opstart efter nytår var love og regler omkring cabotagekørsel overtrådt, uden at ordensmagten gad gribe ind.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
[add:243]