DEBAT: Kommentarer til løndebat
Att. "Den eneste mulighed"!
Der er den mulighed, at de, der virkelig ønsker at arbejde som chauffører, flytter ud af Danmark. Vi må jo se i øjnene, at det ikke
skal
være danske lastvogne, der transporter varen ud og ind af Danmark.
Det tror jeg snart, alle kan se - de danske virksomheder/transportkøbere ønsker os ikke. De ser ikke på, om det er en dansk bil, der kører, men kun prisen. Det er også helt i orden, jeg gør jo det samme, altså køber ikke kun danske varer. Så står vi jo lige dér!
Det, at dansk er godt, og at vi leverer en god vare, er ved at forsvinde ud i intetheden. Lad det gå sin gang, og ingen behøver at tænke på mindre eller mere i skat. For til den tid er vi væk (danske chauffører)
Klaus Emborg
Jels Møllegade 4
6630 Rødding
Jeg tror ikke rigtig, Søren Svendsen har tænkt sit forslag om at gå ned i løn igennem. For det første har regeringen altså ikke noget med overenskomsterne at gøre, og hvis vi skulle konkurrere med østlandene på lønnen, skulle vi så langt ned i løn, at ingen kan leve for det.
Chaufførjobbet er i forvejen lavt lønnet i forhold til de lange arbejdstider og de usunde arbejdsforhold, og selv de mest nørdede døgnbrændere vil vel gerne have et økonomisk udbytte af deres arbejde.
Du har ganske ret i, at så snart et østland er på vej op i niveau, henter man bare lastbilerne længere østpå, og der er desværre lang tid, til forskellene udjævner sig. Rent forretningsmæssigt har folk som Mogens Therkelsen m.fl. set rigtigt i at skippe samfundssindet og satse på en gråtonet smuthulspolitik, og selvom de må indkassere en vis foragt til gengæld, tror jeg stadig, de griner hele vejen hen til banken!
Den langsigtede løsning ligger nok i, at der bliver brug for færre danske vognmænd og chauffører, og at de unge derfor gør klogt i at uddanne sig inden for noget helt andet. Men heller ikke de dyre job er fredet længere, så jeg kunne godt ønske mig, at politikerne vågnede op og erkendte problemet.
Og nu ved jeg godt, jeg bevæger mig ud på dybt vand, men næste skridt kunne så være, at de rent faktisk gjorde noget ved det. Men så længe en stor del af vognmændene vælger Mogens Therkelsen som talerør, og resten, med enkelte undtagelser, ikke tør give et pip fra sig, sker der ikke noget på den politiske front.
Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro
[add:329]