23948sdkhjf

DEBAT: Flere cabotage-kommentarer

Ja, Ronald, de burde skamme sig slet og ret, for du har jo ubetinget ret i, at det jo er forunderligt, at det kobbel, du nævner, jo ikke har for vane at kærre sig synderligt om en dansk vognmands problemer.

Hvorfor så den ubetingede og betingelsesløse omsorg for de udenlandske elementer, der tilsyneladende for enhver pris vil køre cabotage i DK?

Mon ikke sandheden er slet og ret denne, at man koldt og kynisk spekulerer i cabotagekørslen i DK?

For sandheden er for det første denne, at ingen dansk aktør med danske biler lovmæssigt kan udføre cabotage i DK.

Det kan jo kun foregå i udlandet. Og hvem vil forsøge at bilde nogen ind, at det nogetsteds i f.eks. de østeuropæiske lande kan gøres med et positivt resultat?

Om det skulle kunne lade sig gøre, ville redegørelsen for tilladelser og dokumentation for transportens lovlighed ubetinget være op til transportøren.

Og risikoen for beslaglæggelse i netop de lande, hvor de her til landet hidkaldte vognmænd kommer fra, er der konsekvenser, man tager ved lære af, skal jeg lige hilse og sige.

Så hvorfor påtager nævnte danske organisationer og samtlige store danske kørselsrekvirenter inkl. ITD-formanden sig så denne opgave for de østlændinge, de ud over at udnytte groft ikke regner for det skidt, de træder på?

Svaret kan alene kun være dette, at det er så vital en del af indtjeningspotentialet, at denne beskytterrolle påtager man sig alene af egoistiske grunde og ikke andet. Det må være svaret.

Og jeg fik ikke tårer i øjnene ved at høre en ITD-formand på tv-skærmen hælde vand ud af ørerne over de faldende godsmængder for danske vognmænd ud over landegrænsen i syd.

Det må vel kaldes godt og vel dobbelmoral, når man for det første ved, at det ikke kan lade sig gøre med et positivt driftresultat på danske biler, samt at det i ord og gerning er det, man med alle lovlige og ulovlige midler søger at forhindre, at godset kommer på en rigtig dansk lastbil.

Ja, Ronald, de skulle skamme sig for at kalde sig danske organisationer.

Og deres venner i de store, børsnoterede såvel som unoterede transportkoncerner kan også i den forbindelse godt slå blikket ned.

De har heller ikke noget at rose sig af i den forbindelse.


Christian Jensen
Nordvej12
9900 Frederikshavn

Jeg kan overhovedet ikke forstå, at man stadig kan blive forbavset over Hr. Mogens Therkelsen.

Han har da overhovedet ikke i mange år kæmpet vognmændenes sag , andet det var noget, han selv kunne få mest ud af, han har benyttet sig af, hvad der findes af udflagningsmuligheder.

Som gammel eksportchauffør har den mening, jeg har og har haft i mange år, ikke forandret sig en tøddel i forhold til Mogens Therkelsens laden og gøren. Men hvordan manden stadig kan sidde i en stor organisation for danske vognmænd er nok de fleste en gåde. At han vil være danske vognmænd behjælpelig med udflagning - hvorfor?

Men det er vel for, at man som dansk vognmand kan køre ulovlig cabotage i det land, som man selv bor i, det kan jo også være, at man fejlagtigt tror, at selvom man udflager, så kan man køre rundt i DK med gods, ligesom det passer en bedst.

Desværre fik vi jo ikke den lov igennem med, at man skulle returnere til hjemlandet, når man havde opbrugt sin kvote i f.eks DK. Man kan kun håbe, at man inden for EU's side bliver klogere, så vi igen kan få et dansk transporterhverv, der hænger sammen både for vognmænd og chauffører.

For det gør det ikke, så længe vi har nogle få danske vognmænd, kalder de sig, til at ødelægge det for alle andre end sig selv, inden for vores erhverv .


Bjarne Märcher,
formand for Godsklubben under 3F, Aarhus
Vestergårdsvej 23
8260 Viby J

Godt formuleret og så sandt, som det er skrevet. Bak op om DTL, det er den danske vognmands talerør. Jo flere vi er, jo bedre.

Få din kollega meldt ind, hvis du kender nogen, der ikke er medlem. Det er nu, det gælder.


Finn Paulsen
Rytterfennen 14
6780 Skærbæk

Ja, så er der igen politisk hjælp til alle dem, der vil snyde. Hvorfor skal man dog fremover huske registreringsnummeret på et fragtbrev, når denne "forglemmelse" alligevel er "gratis"?

Faktisk kunne det jo "sløre" en cabotagetur en smule, hvis der ikke er et registreringsnummer, som kan fortælle, hvilket køretøj der har været med fra turens start.

Det er sandelig meget billigt med en bøde på 10.000 kr. for at have kørt en ekstra cabotagetur. Da der tilsyneladende ikke er ret mange, der kun kører 3 ture på 7 dage, må vi erkende, at dette her ikke virker skræmmende set i forhold til "gevinsten".

Havde der været en større risiko for at blive opdaget, ville der være mere "fornuft" i bødens størrelse, og ikke som nu, hvor der stort set ingen risiko er for, at nogen opdager noget overhovedet.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

[add:323]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094