10 tons trailerdæk fra Goodyear
Goodyear lancerer en serie dæk med høj belastning til at håndtere situationen med stigende vægt på lastbilernes foraksler, der især er en følge af indførslen af Euro VI-emissionsgrænserne i 2013, og for at tilbyde fordele til trailere. Den nye europæiske miljøklassifikation ligner i strenghed de amerikanske emissionsstandarder fra 2010, og kræver ekstraudstyr.
Goodyear har udviklet fordækkene med høj belastning for at kompensere for den ekstra vægt på forakslen. Lige som de nye fordæk indeholder serien med høj belastning et trailerdæk, som kan øge en aksels kapacitet med op til 1.000 kg, hvilket giver mulighed for 10 tons akselvægt. Blandt de nye funktioner, der kan give dækkene ekstra kapacitet, er en Goodyear-innovation ved navn Interlaced Strip Technology og en ny kavitetsform.
Den nye serie med høj belastning består af 10 dæk, heraf fire Goodyear Marathon LHS II +-fordæk til langturstransport og fem Goodyear Regional RHS II-fordæk og et Goodyear Regional RHT II-trailerdæk til regionaltransport.
Det nye RHT II 385/65R22.5 trailerdæk blev præsenteret som prototype ved IAA-messen for erhvervskøretøjer, 2010, i Hannover. Dækket giver mulighed for 10 tons akselvægt. Med disse dæk kan man bruge en tandembogie med 20 tons kapacitet i stedet for en konventionel 24-tons treakslet bogie. Det skyldes, at det nye 385/65R22.5-dæk har et belastningsindeks på 164 = 5 tons i stedet for det normale 160 = 4,5 tons. En 4x2-trækker med en 20 tons semi-trailer med tandemaksel giver en totalbelastning på 38 tons sammenlignet med 40 tons totalbelastning for en 4x2-trækker og en treakslet semi-trailer. Tandembogien er imidlertid 1 ton lettere end en tilsvarende treaksler.
[add:321]