Nytårsudtalelse fra FDL
Når man ved indgangen til det nye år skal se tilbage på året 2011, som nu er ved at rinde ud, ser man et år, der ser meget anderledes ud, end man kunne have ønsket.
Vi fik desværre ikke bugt med den uansvarlige overforbrugs-krise, som udløste den næsten verdensomspændende finans- og kredit-krise. Vi ser, at tusindvis af danskere (nyderne) upåvirket lever videre i deres egen og virkelighedsfjerne drømmeverden, hvor egoisme og fritidsinteresser, og økonomiske krav hertil, fylder meget mere end alvoren i, og omkring det at have job, der kan betale deres ønsker herom.
Den teori bekræftes i al sin grufulde virkelighed af, at antallet af nydere i samfundet nu har overhalet dem, der skal skaffe pengene til at betale for den efterhånden selvfølgelige drømmehverdag, der efterhånden nu leves i mere end halvdelen af et folk, som bla. det danske. De intellektuelle og universitetsverdenens kandidater, og den talende klasse, har taget magten og er i dag den herskende klasse, som ikke selv ønsker andet end et blankt skrivebord, hvorfra deres magt kan udøves. For dem er privat ejendomsret og pligten til at klare sig selv noget gammelt pladder
Magten skal fastholdes ved at svinge pisken med endnu højere smæld over producenternes rygge, hvortil vognmændene desværre også hører. Derfor er det svært at opretholde og videreformidle et optimistisk syn på det år som står for døren. Det er yderligere svært, fordi man vel skal være mere end almindeligt forud indtaget, hvis man tiltror den nye regering tiltag, der gør det lettere for noget erhverv overhovedet. Og da slet ikke for transporterhvervet, som får mere end svært ved at drive en holdbar og meningsfyldt forretning. Den røde regering lægger hårdt ud med en mega skatteregning til den samlede befolkning, hvoraf transporten helt forudsigeligt kommer til at bære langt mere, end vi med rette skulle bære.
At vi så samtidig med at kæmpe mod en speditions-brance og de helt store kørsels-rekvirenter, der udfolder den største kreativitet og lobby-arbejde for at forme reglerne, og især cabotage-reglerne, så de passer i deres eget univers, skal opleve en passiv Trafikstyrelse, er en katastrofe. Styrelsen er i ordets bogstaveligste forstand et yderst velvilligt redskab i deres hænder, og det styrker ikke optimismen for det nye års muligheder for fair play mod underbetalte vognmænd og chauffører fra det gamle Østeuropa, som i dag er langt det største problem for rigtige danske vognmænd med dansk indregistrerede biler og chauffører, der er lønnet efter gældende danske overenskomster.
FDL kæmper ikke blindt imod en naturlig udvikling i en globaliseret verden/ transportverden, men vi vil fortsat kæmpe for, at kampen skal foregå under iagttagelse af intentionen i den danske/ EU lovgivning og ikke efter visse dele af branchens forvrængende ønsker og regler, som er passet ind i deres egen hverdag. FDL´s nytårsønske, ikke bare for vore egne medlemmer, men for alle vognmænd, der ønsker at drive en sund forretning, skal være, at branchen finder nogle fornuftige politikere, der kan læse lovene indenad og tør kommunikere det klart ud til de ansvarlige etater og sørge for, at det også bliver gjort, som det er forudsat. FDL har også et ønske om, at 3F i nytårsgave får et mere veludviklet realistisk syn på sagen og påtaler det på rette sted, hos vennerne.
Derfor ser FDL ikke udpræget optimistisk på det kommende år, hvor vi stadigvæk må imødese et erhvervsliv, der kæmper hårdt for at genvinde blot noget af konkurrenceevnen. Det er en forudsætning for at sætte gang i den nødvendige vækst, som kan føre til, at vores hjul kommer til at rulle hurtigere og hvor vi benhårdt er nødt til at agitere for, at vi kan få priser, som kan dække de stigende udgifter til vores kørsel. Alt for mange har oplevet, at der ikke er penge til at investere i nyt materiel, og med den økonomiske krise, som der tales så meget om, bliver det hverken lettere eller billigere at låne i et pengeinstitut. Derfor er det vigtigt, at vi i det mindste får vore udgifter dækket ind, så vi i videst mulige omfang søger at undgå økonomiske katastrofer for den enkelte vognmand.
Christian Jensen
Formand for FDL
[add:321]