Nye trækkere fra DAF
Som en del af ATe (Advanced Transport efficiency) programmet introducerer DAF en speciel trækkerversion i de populære CF85- og XF105-serier. Disse modellers specifikationer er blevet fuldt optimeret for maksimal ydeevne og økonomi, samt så ubetydelige miljømæssige påvirkninger som muligt. De nye CF85 og
XF105 ATe modeller kan bestilles nu, oplyser DAF.
Med henblik på at reducere brændstofforbruget mest muligt var de første tiltag at optimere aerodynamikken. Et af disse tiltag er en komplet pakke med tag- og sidespoilere kombineret med sideskørter, som vil blive leveret som standard på CF85 og XF105 ATe.
Dæk med lav rullemodstand leveres også som standard. Det drejer sig om 315/70R22.5 dæk for at sænke køretøjets højde og dermed yderligere reducere luftmodstanden.
I de nye CF85 og XF105 ATe-modeller, er PACCAR MX-motoren på 12,9 liter koblet sammen med en AS Tronic-automatgearkasse med et skiftemønster, som er fuldt optimeret for at reducere brændstofforbruget. Chaufføren kan dog vælge selv at skifte
gear ved hastigheder under 30 km/t og ved brug af MX-motorbremsen; i alle andre situationer er det elektronikken, som afgør, hvornår det er ideelt at skifte.
ATe-modellerne har direkte drivlinie og 2.69:1 udveksling for at opnå optimal brændstofeffektivitet. Man kan dog også bestille en version med 2.53:1 udveksling til lettere anvendelsesområder.
ATe-modellerne er også udstyret med justerbar fartpilot (ACC), som ligeledes er med til at sænke brændstofforbruget. MX-motorbremsen, som både gavner brændstofforbug og nyttelast, er valgt som retarder.
Og med alle CF85 og XF105 ATe modeller følger DAF EcoDrive chaufførtræning, som kan give en permanent reduktion af det aktuelle brændstofforbrug og CO2-emissionerne med
gennemsnitligt 3 til 5%.
DAF ATe
De nye CF85 og XF105 ATe versioner er en del af DAF’s ATe (Advanced Transport efficiency)-program med samme navn, en komplet pakke af intelligente løsninger som har til formål yderligere at reducere brændstofforbrug og emissioner samt ydermere forbedre lastbilens ydeevne. Motorerne i ATe-modellerne slukkes automatisk, når de har stået i tomgang i mere end fem minutter, den maksimale hastighed er ab fabrik sat til 85 i stedet for 89 km/t, som yderligere giver 2 til 3% reduktion af brændstofforbrug og CO2-emissioner.
For ydermere at øge chaufførens bevidsthed om, hvor meget et lavt brændstofforbrug betyder, vises som standard information om det aktuelle og det totale brændstofforbrug på det centrale display på instrumentbrættet.
De nye CF85 og XF105 ATe leveres med en 12,9-liters PACCAR MX-motor, som yder 340 kW/460 hk i EEV-model og inkluderer de forbedringer, som disse motorer for nylig har fået. Der anvendes nye typer stempler og stempelringe, som yderligere reducerer den interne friktion og forbedrer motoreffektiviteten.
Brændstofindsprøjtning og oliesmøringssystemer er blevet optimeret, og motorstyringssystemet yderligere finjusteret. DAF er den første i lastbilindustrien, som anvender indkapsling af ikke alene turboen, men også af udstødningsmanifolden. Dette giver en forbedret luftstyring takket være turboens større effektivitet.
Forbedringerne i PACCAR MX-motoren resulterer i ca. 3 % lavere
brændstofforbrug og reduktion af CO2-emissionerne, afhængig af driftsforhold og anvendelsesområde.
DAF leverer 4x2 trækkere i CF85 og XF105 ATe kombineret med det rummelige Space Cab-førerhus.
[add:38]