Scania Danmark og Scania Biler fusionerer
Den danske Scania lastbil- og busimportør Scania Danmark A/S fusionerer pr. 1. januar 2012 med den 100 % ejede forhandler Scania Biler A/S. Det oplyser Scania Danmark i en pressemeddelelse.
Fusionen sker som led i det løbende arbejde med at optimere Scanias organisationsstruktur i Danmark på samme måde, som det er sket i andre dele af Scanias CNE-region (Central and Northern Europe).
Fusionen gennemføres desuden for at styrke Scanias konkurrenceevne på det danske marked. Ved fusionen opnås en række synergieffekter inden for administration, organisation og drift.
Når de to virksomheder fusioneres den 1. januar 2012, bliver Scania Danmarks og Scania Bilers nuværende ledergrupper slået sammen og vil fremover udgøre den nye samlede ledelse.
50-års jubilæumsår
Fusionen af Scania Danmark og Scania Biler sker i 50-året efter etableringen af Scania Danmark under navnet ”Scania-Vabis Köpenhamns-kontoret” i 1962. Scania Danmark har siden da været et 100 % ejet datterselskab af den svenske lastbil- og busproducent Scania med hovedkvarter i Södertälje ved Stockholm.
Scania Biler blev etableret i 2004 ved sammenlægning af Scania-forhandlerne Diesel-Gaarden, Topsted og Scanva Diesel. Undervejs er Scania-forhandlerne Bak & Hansen, Tage Nyborg samt Dieselhuset også blevet opkøbt og fusioneret med Scania Biler.
Med 22 Scania lastbil- og busanlæg i Hovedstadsområdet, på Sjælland, Fyn og i Jylland er Scania Biler Danmarks største Scania-forhandler og vil også efter fusionen markedsføre sine aktiviteter under navnet Scania Biler.
Stiholt og Nyscan fortsætter uændret
Scania Danmark A/S bliver efter fusionen med Scania Biler det fortsættende aktieselskab og vil fremover fortsat fungere som importør i forhold til de to privatejede Scania-forhandlere Im. Stiholt A/S med fire anlæg i Nordjylland samt Nyscan A/S med fem anlæg i hovedstadsområdet, på det sydlige Sjælland og på Falster.
I forbindelse med fusionen af Scania Danmark og Scania Biler er de konkurrence- og lovmæssige aspekter i forhold til det tidligere set-up med en importør samt én importør-ejet og to private forhandlere blevet afdækket. Dette er sket uden bemærkninger fra konkurrencemyndighederne, og de to private Scania-forhandlere bliver således ikke berørt af fusionen.
[add:38]