23948sdkhjf

DEBAT: Brug krudtet på planlægning

Hvis vi nu forestiller os, der ingen regler var på området, så var chauffører jaget vildt døgnet og året rundt. Der ville slet ikke være måde med at presse en stakkels chauffør. Jeg husker stadig dengang, man kunne betale sig fra det meste, og hvordan man jagtede rundt og kørte "solen sort".

Det er jeg glad for, at de fleste ikke gør mere, dog er der aldrig en regel uden undtagelse. Så i stedet for at sidde og brokke sig over reglerne, skulle man måske bruge krudtet på sin vognmand eller disponent og få dem til at blive skarpere i deres planlægning, så du også kan udnytte dagen og reglerne fuldt ud.


Torben Østergaard Høgh
Møllebækvej 12, Bjerregrav
9632 Møldrup

Køre- og hviletid kan da aldrig være opfundet til kun chaufføren. Det er vel et sæt regler, der afspejler, at verden ikke ville se flere alvorlige ulykker, der mange gange tog uskyldige med sig.

Og som sådan blev de lavet i en tid, hvor alle arbejdede sammen om at få tingene til at virke. Nu er reglerne blevet til en hæmsko mere, end det gavner nogen som helst. Og de er og bliver til malkemaskiner for regeringer. Hvilket lægger et hårdere pres på chaufføren end selve reglerne.

Min mening er, at som de er i dag, er køre- og hviletid ubrugelige, værdiløse og mere til skade end gavn. Jeg gad godt vide, hvor mange læs, der ud over hele Europa stoppes, bare fordi chaufføren ikke har mere køretid til at nå frem. Og glem det! Vi taler ikke om flere timers køretid - vi taler om 15-30 minutter.

Det er jo blevet sådan, at flere "jagter" det gyldne punkt, hvor de 9/10 timer er væk og så stopper bilen. Der er ingen spillerum at give af, for gør man det, så kan man se, hvordan pengepungen bliver lettet (hvis man ryger i en kontrol). Og i sådanne kontroller bliver man sidestillet med en kriminel, da ethvert brud fremstilles som om, man kører rundt og er til fare for alle andre.

Nej! Få nu de regler gjort mere enkle.

Forslag:

Fra starttidspunkt og 24 timer frem skal der holdes 8 sammenhængende timer, der ikke må eller kan brydes.

Slut!

Der er ingen, der kan eller vil køre i 16 timer nonstop. Alle har firmaer at køre til, og disse lukker mange gange kl. 14 og åbner ikke før kl. 7. Så chaufførens hverdag vil i høj grad blive styret af de kunder, der er på hans vej, og ellers skal trafikpropper osv. nok stoppe ham. Men det er en enkelt regel og intet andet.

Nu er jeg godt klar over, at alle de politikere, der sidder og regner med millioner fra chaufførerne, er skuffede - og vil gøre alt for, at det ikke sker, samt finde på sygelige påstande om, hvor meget en person kan holde til at køre og ikke køre. Der er det bare, at det ved kun chaufføren og ikke andre.

For overholder man køre- og hviletid til punkt og prikke i dag, så har man mere trætte chauffører end nogensinde før.


Klaus Emborg
Jels Møllegade 4
6630 Rødding

[add:177]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.05