Arbejdstidsregler for vognmænd tættere på
Den seneste tids høringsfase om en ny godskørselslov har ført til, at transportministeren har udskudt fremsætningen af forslaget i Folketinget til det nye år - bortset fra to af punkterne i forslaget, nemlig implementering af arbejdstidsdirektivet for selvkørende vognmænd og bødeforhøjelserne.
Det vil sige, at selvkørende vognmænd fremover kun må arbejde 48 timer om ugen i gennemsnit over en halvårlig periode - akkurat som chauffører. Samtidig bliver det dyrere at overtræde godskørselsloven, og der er også lagt op til et større smæk ved overtrædelse af cabotagereglerne.
Tror stadig på varebilerne
Resten af forslaget om ændringer i godskørselsloven vil sandsynligvis blive fremsat til februar efter yderligere drøftelser med transportbranchen - og det hilser DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm, velkomment:
»Vi kan konstatere, at transportministeren i dag (i går, red.) har fremsat lovforslag om ændring af godskørselsloven, men kun for de to dele, der handler om arbejdstid for selvstændige vognmænd og bødeforhøjelser. Forslagene om forenkling af tilladelseskravet, kontrol med overenskomster og ændring af Vejtransportrådet vil først blive fremlagt i slutningen af februar næste år, kan vi forstå på lovkataloget. Det giver mere tid til at drøfte DTL's ønsker om tilladelseskrav for f.eks. varebiler,« siger Ove Holm.
[add:306]