Større og mere kraftfulde lastbiler - af hensyn til miljøet?
Hvordan skal Europa nå sine ambitiøse klimamål, når behovet for transport stiger? Selvom det umiddelbart kan virke besynderligt, er større og mere kraftfulde lastbiler måske en af svarene på udfordringen, lyder det i denne pressemeddelelse fra Volvo Lastvogne Danmark.
EU har besluttet at reducere udslippet af drivhusgasser fra transportsektoren med 20 procent fra år 2008-2030 og endda mere på længere sigt. Samtidig bliver transportbehovet ved med at stige, og særligt den tunge godstransport ser ud til at stige. Med andre ord - vi står overfor en svær udfordring.
»For at lykkes er forskellige tiltag nødvendige; såsom bedre logistik, mere effektive motorer, en mere brændstoføkonomisk køreteknik og nye brændstoffer. Men en af løsningerne kan også være større og mere kraftfulde lastbiler,« udtaler Anders Ahlbäck, projektleder inden for Area of Advance for Transport, Chalmers University of Technology.
At få mere gjort med mindre brændstof
Princippet er simpelt: med investeringen i større og mere kraftfulde lastbiler, kan mere gods blive transporteret af færre køretøjer, hvilket reducerer brændstofforbruget og påvirkningen af miljøet i relation til det udførte transportarbejde.
Faktum er, at efterspørgslen på mere effektiv transport, i mange år, har skubbet udviklingen i retning af stadig mere kraftfulde lastbiler.
I midten af 70'erne blev 350 hestekræfter anset som et højt effektniveau, hvorimod man i dag bliver nødt til at supplere med yderligere 100 hestekræfter for at komme op på gennemsnittet for en lastbil brugt i europæisk fjerntransport.
Ved arbejdsopgaver i bakket terræn og i højderne er en høj motorydelse nødvendig for hurtig levering af mad, andre ferskvarer eller tungt gods så som vindmøller, tømmer eller maskiner.
Til sådanne krævende arbejdsopgaver findes der lastbiler som Volvo FH16 med et effektniveau på op til 750 hestekræfter.
Mindre klimapåvirkning
»Det bemærkelsesværdige er, at i samme periode faldt brændstofsforbruget og klimapåvirkningen gennemsnitligt med 40 procent, samtidig med, at emissionen af NOx og partikler blev reduceret med mere end 90 procent«, udtaler Hayder Wokil, produktchef ved Volvo Trucks.
Men der er stadig mere, som kan gøres. Volvo Trucks arbejder løbende aktivt for at reducere brændstofforbrug og CO2 fra deres lastbiler. Hvis flere lande i Europa valgte at følge Sveriges og Finlands eksempel og således tillod modulvogntog op til 25,25 meter i længden, så ville en ud af tre lastbiler, som kører på landevejene i Europa, være unødvendige i teorien.
I virkeligheden ville det højst sandsynligt blive lettere at imødekomme det stigende transportbehov uden at øge CO2 udslippet i atmosfæren.
»Længere og mere kraftfulde lastbiler er selvfølgelig ikke den eneste løsning til transportsektorens klimaproblemer, men det er et ud af flere svar. Her i Volvo Trucks ser vi det som vores opgave at forfølge en udvikling, der gør lastbiltransportens miljøbelastning så lille som mulig. Trenden indtil videre viser, at mindre klimapåvirkning og mere effektiv transport i sandhed går hånd i hånd,« udtaler Hayder Wokil.
[add:243]