DEBAT: Kommentarer til Hans Hougaard
Du har ret i meget af det, du skriver, men det kunne være sjovt at høre, om de vognmænd, der har udflaget, ville flytte deres biler tilbage på danske plader, hvis chaufførerne gik 15-20 procent ned i løn. Dette skulle selvfølgelig også gælde kontor/lager/vognmanden selv.
Jan Larsen
Østersøvej 9
5932 Humble
Jeg kan sagtens følge Hans Hougaard langt hen ad vejen. Men som chauffør har jeg altså ikke råd til at arbejde for maks. 3000 euro om måneden og selv skulle betale pension og feriepenge. Det lyder nok lidt hyklerisk, men nu er vores samfund jo skruet op på sådan et omkostningsniveau, at ingen har råd til at gå så langt ned i løn.
For min skyld kan man sænke lønnen til det halve, jeg vil bare kunne købe det samme for min løn. Vi har bare nogle faglige organinationer, som kun tænker på sig selv og bare vil have mere. Det hele begyndte at gå skævt, da man på Borgen sagde, at vi skal leve af at udvikle og finde på. Først røg møbelindustrien, senere elektronik, metal og store dele af den øvrige industri og transporterhverv. Det har vi bare ikke råd til som nation, vi kan ikke alle arbejde med at udvikle vindmøller og andet vedvarende energi. Det er desværre resultatet af den lalleglade selvtilfredshed, der hersker overalt i vores samfund.
Så nu står vi her og ser, at billig arbejdskraft strømmer ind over vores grænser, og mange arbejdspladser forsvinder den anden vej, så er det klart, man blir lidt pige-sur. Lovgivning eller ej, så duer det altså ikke at Stanislaw & Co. tager jobbet fra hr. Hansen og Jensen, som så i sidste ende skal lønnes af det offentlige. Vi skal gøre alt for, at arbejdspladsserne bliver i DK, og så få bugt med den ineffektivitet, der er i den offentlige sektor, så vi får noget mere for vores penge og får vores omkostninger sat ned.
Torben Østergaard Høgh
Møllebækvej 12, Bjerregrav
9632 Møldrup
Jamen Hans Hougaard dog, hvor er din observationsevne blevet af?
Transportbranchen er ikke alene om at have en såkaldt beskyttelse omkring aflønning. Denne beskyttelse findes faktisk i stort set alle brancher, blot med den væsentlige forskel, at ordlyden og fortolkningerne er temmelig diffuse. Fik man, som der nu er lagt op til, nogle helt klare og uomtvistelige fortolkniger, kommer alt til at se anderledes ud.
Du har da helt ret i, at alt for mange vælger pest frem for kolera, og netop derfor er det så svært at dæmme op for den ulige konkurrence. Her er det ikke kun fra udflagede køretøjer, men også "internt".
Omkring omkostningerne, så er du åbenbart gået glip af den debat på tv, hvor både en repræsentant for Danfoss og fra Rockwool-fonden deltog. Danmarks problem er ikke bare omkostningerne, men derimod omkring det, vi skal betale for de varer og andet, vi skal bruge vores løn til.
At man bliver mere konkurrencedygtig af at udflage, er direkte forkert i forhold til omkostningerne til løn osv. Derimod er der den fordel, at man slipper for at afregne skat og moms til Danmark. Dette er så ikke bare "en tom påstand", hvilket jo kan bevises ved, at der er flere udenlandske vognmænd, der har afdelinger her i landet og følger de love og regler, der er her - også omkring overenskomst og andet omkring "den danske model". Mogens Therkelsen er jo ifølge cvr-registret leder af et firma der hedder H.P.Therkelsen A/S og er et speditionsfirma. At manden så samtidig er vognmand, er jo en anden sag, da dette jo ikke er i Danmark.
Ja, du er heldig ikke at være i en situation, der kan "udnyttes" til løndumping. Derfor er det jo også så nemt at være "frelst". Forestil dig lige, at også dit arbejdsområde en dag bliver oversvømmet af billige "kollegaer", der kan erstatte dig til halv pris. Så kommer der sgu nok en anden plade på.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
Lad mig starte mit svar til Hans Hougaard med at slå fast med syvtommersøm, at jeg ikke er forarget på Mogens Therkelsen over hans udflagning. Og jeg synes heller ikke, at det er det optimale, der står bag på vores danske tilladelser.
Men nu skal man jo passe utoligt meget på, at vi ikke blander æbler og pærer i den her forbindelse.
Og vi skal for alt i verden ikke diskutere for bare at finde en prügelknape at skyde skylden på. Jeg er da heller ikke et nanosekund uenig med HH i, at det er vore omkostninger, der er for høje. Det er 15 år siden, at den balance tippede over i forhold til dansk eksportkørsel.
Når jeg ret ofte har slået til lyd for deudenlanske biler - også dem der var ejede af og styret af "danske" vognmænd, heriblandt MT - så er det fordi, de benytter den manglende kontrol og kontrolmulighed til at forplumre situationerne og derved gøre de cabotageregler, der i deres udgangspunkt var tiltænkt en hel anden rolle i det, man i EU kalder liberaliseret transportmarked på lige konkurrencevilkår, til noget helt andet, nemlig at få det til at ligne noget helt andet, end de er, nemlig at bygge et stærkt konkurrenceforvridende marked op. Det er det, jeg angriber.
Cabotagereglerne var jo i sit udgangspunkt alene udtænkt til at hjælpe transportører tilbage til deres hjemlande ved at give dem mulighed for at optage læs i de lande, de passerede på vej hjem, og samtidig at undgå tomkørsel.
At der i tidernes morgen kom til at stå bag på vore tilladelser, at vi skulle lønne vore chauffører efter de gældende overenskomster på området, var slet ikke indtænkt i den situation, som erhvervet står i her i 2011.
Det var alene for, at vi ad den vej sikrede, at lønnen ikke skulle være det store konkurrenceparameter. Men det blev det jo al den stund, at også 3F-medlemmer villigt indlod sig med useriøse vognmænd og indgik i lokumsaftaler på lige fod med de uorganiserede. Og der skal jo to til at lave en aftale, også en lokumsaftale.
Og netop fordi, at 3F ikke endnu har fattet en dyt af det hele, så bliver det, der står bag på tilladelsen, mere og mere uaktuelt for hver dag, der går, inden 3F siger stop. Og det forventer jeg faktisk ikke sker, hvilket sætter et meget stort spørgsmål ved deres fatteevne.
Og hvis HH har fulgt med længe nok i debatterne, så vil HH da vide, at det er en gammel nyhed for mig, at det er vores omkostninger, der er for høje. Det er mange år siden, at jeg begyndte at skrive om, at skattelettelser til lønmodtagerne ikke hjalp, hvis ikke arbejdsgiverens bruttolønudgift faldt tilsvarende med respekt for lønmodtagerens realløn.
3F fortsætter åbenbart med at nægte at tage ordet lønnedgang i munden. Det behøver de heller ikke - bare de vil øve sig på ordet bruttolønsnedgang med respekt for reallønnen, så var vi på rette vej! Ellers får HH ret, så er det den forkerte kamp, vi kæmper.
Vi gør de sidste forsøg nu her i de sidste dage af dette år, ellers må også vi, der har kæmpet de danske chaufførers og vognmænds kampe, rebe de danske sejl, hvor det er muligt.
Christian Jensen
Nordvej 12
9900 Frederikshavn
[add:306]