23948sdkhjf

Syv vognmandsorganisationer bevarer cabotagebegrebet

Vognmænd skal have retten til at udvikle en bæredygtig virksomhed baseret på regelefterlevelse, høje sociale standarder, sikre transporter, færdselssikkerhed og jævnbyrdig konkurrence.

Dermed kan virksomhederne også bidrage til at løse de udfordringer, EU står over for om bæredygtighed, arbejdskraft, sociale vilkår og sikkerhed.

DTLs adm. direktør Erik Østergaard udtaler:

»De toneangivende organisationer i de fire nordiske lande, Østrig, England og Frankrig har gennem flere år samarbejdet og kæmpet for dette – og dermed bidraget til, at kørslen ikke bare slippes løs.

Nu er Kommissionen ved at se på spørgsmålet igen – og vil formentlig fremkomme med sin rapport med udgangen af 2013.

I den forbindelse er det vigtigt, at vi sammen viser vores holdning og enighed til dette vigtige spørgsmål«.

I EU kan man enten etablere sig i et land, eller man kan udføre cabotagekørsel. Cabotagekørsel er derfor en undtagelse til det normale krav om etablering i det land, hvor man driver virksomhed.

Erik Østergaard:

»Derfor kan cabotagekørsel kun være tilladt som en midlertidig aktivitet, som det er tilfældet i dag. Enhver anden tilgang vil føre til social dumping og urimelig konkurrence mellem vognmænd, der tilbyder den samme ydelse på det samme marked.

Vi mener at myndighederne skal sikre en harmoniseret gennemførelse af regler, kontrol og sanktioner, så vilkårene er de samme for alle – lokal eller udenlandsk vognmand«, lyder det om den erklæring, som organisationerne er blevet enige om, og som nu er sendt til Kommissionen.

Af organisationernes erklæring fremgår, at konkurrencedygtigheden i den europæiske økonomi vil afhænge af et vejtransporterhverv af høj kvalitet, som også kan levere ydelser I fremtiden.

[add:176]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094