23948sdkhjf

Digitalt vejkort tættere på

Vejdirektoratet har netop haft et oplæg til beslutningsgrundlag om etablering af digitalt vejnet til høring hos de forskellige vejaktører – og blandt dem er DTL. Beslutningsgrundlaget skal kunne benyttes som en ramme for at vurdere, hvilken udviklingsvej der kan besluttes for etableringen af Digitalt Vejnet.

Der er derfor i høringsmaterialet opstillet tre forskellige scenarier. De kan anskues som en trinvis udvikling af Digitalt Vejnet, men hvert scenarie repræsenterer også en selvstændig tilgang.

»Etableringen af et digitalt vejkort har længe været på vejtransporterhvervets ønskeliste over tiltag, som myndighederne kunne foretage i forhold til infrastrukturen, og som mere omhandler den informationsmæssige del end den egentlig anlægsmæssige del. Da DTL organiserer den tunge, professionelle godstransport ad vej, har vi særlige interesser i de fordele, et digitalt vejnet vil kunne give,« udtaler DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

Ove Holm peger på oplysninger om, hvor vejene og broerne kan bære de belastninger, som tunge køretøjer indebærer – og hvor brohøjderne og fritrumsprofilerne i øvrigt forhindrer tunge eller omfangsrige køretøjer i at komme frem. Af særlig interesse for DTL er også adgangen for modulvogntog, transporter med farligt gods og adgangen i miljøzoner.

»Desuden er vi interesserede i, hvor det måtte være forbudt at færdes med tunge køretøjer typisk over en vis totalvægtsgrænse. Spørgsmålet om hastigheder er ikke transporterhvervets prioritet. Disse ønsker munder ud i et udtalt ønske om at være mere orienteret om, hvordan kørselsforholdene er på især de kommunale veje,« siger Ove Holm og fortsætter:

»Det er vigtigt at have i baghovedet, at der i dag findes private udbydere, der i forvejen konkurrerer på markedet. Fokus skal være på at levere grundlæggende valide data om infrastrukturen, som alle kan have glæde af – og som det enten vil være umuligt for private dataleverandører at tilvejebringe eller samfundsøkonomisk set uforholdsmæssigt dyrt, hvis mange forskellige dataleverandører hver for sig skulle tilvejebringe disse data.«

[add:243]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047