23948sdkhjf

DEBAT: Trafikalt vrøvl og løsningen over Kattegat

Der vil sikkert blive grinet godt og grundigt over disse linjer, men sådan er den reelle virkelighed altså!

Vi taler om noget der, har været en varm kartoffel i flere år, og hvor man fra diverse politikeres side har været meget dygtige.

Meget dygtige til at få nogle fynske vognmænd til at føle og indse, at det er et kæmpe problem, at motorvejen tværs over Fyn ikke er sekssporet.

Her er tale om noget værre vrøvl, for hvad er årsagen til, at den så lige skulle være det?

Det kan da på ingen måde være af hensyn til den normale trafik på Fyn. Tager vi udgangspunkt i det behov, man har på Fyn, og kombinerer det med det behov, der er for Transportsektoren på Fyn, omkring kørsel til og fra Fyn, ja så er der overhovedet ingen grund til at udvide den motorvej til seks spor.

De samme »dygtige« politikere har også haft held til, helt lokalt, at gøre det til en kæmpe god løsning med forskellige nye forbindelser mellem Fyn og Jylland. Det er alt sammen et led i en ret så udspekuleret plan for at holde trafiktætheden på et maksimum, tværs over Fyn i så mange år som muligt.

Derfor var det også en kærkommen »gave«, at færgeforbindelsen mellem Sjælland og Jylland måtte indstille driften. Den »nye« færgeforbindelse har meget passende kun ganske få afgange hver vej, og det er jo glimrende.

Hvorfor dog? Hvad menes der med det? Det er der da ingen fornuft i? Nej, men det giver penge i statskassen.

Det er nemlig således, at jo mere trafik der kan ledes hen over Fyn, jo mere gang kommer der i kasseapparaterne på Storebælt.

Så simpelt er det faktisk, og derfor kunne man heller ikke få »Konkurrencestyrelsen« til at gøre en sag ud af den meget skæve konkurrence, der foregik omkring Molslinien.

Den snævre gruppe af vognmænd og speditører, der havde presset rederiet til at give store rabatter og fortrinsret, ved at »true« med at undlade at bruge overfarten, ja de gjorde faktisk den danske stat en kæmpe tjeneste. At det så bare lige gav en stor økonomisk øretæve til et færgeselskab, er mindre vigtigt, når bare der kommer penge i kassen på Storebælt.

Hvis man nu valgte at tage et reelt hensyn til transportsektoren, og til miljøet o.s.v., så droppede man alle de vanvittige planer om flere broer over Lillebælt - og for den sags skyld også over Vejle Fjord.

Man skal også glemme det med at udvide motorvejen tværs over Fyn, og spare en masse penge. Der er reelt ikke det opreklamerede behov, men måske nok en totalt kikset og meget fraværende trafikmoral på den fynske motorvej.

Ja, for at gøre noget der både gavner transportbranchen, miljøet, Fyn og hele det danske samfund, så er der kun én løsning. Det er at bygge en forbindelse mellem Sjælland og Jylland.

Her vil man gavne på stort set alle områder, helt uden at frygte for indtægterne på Storebælt. Ja, de vil godt nok falde en del, men det vil jo så give indtægter på den nye forbindelse.

Samtidig vil der heller ikke være grobund for unfair konkurrence, når prisen for en overfart bliver ens for alle og med lige megen plads til alle.

Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

Det får nok lange udsigter med Kattegatbroen.

Nu kan Femern-forbindelsen jo ikke blive til noget, før en ny Storstrømsbro bliver bygget. Den gamle dame fra 1937 kan ikke mere. At starte en reparation, der alligevel ikke er optimal, vil være spild af skattekroner. Byg dog en ny.

Samtidig vil det jo nok være på sin plads at se på Lillebæltsbroen, der som bekendt er ældre end Storstrømsbroen, men nok bedre vedligeholdt.


Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

[add:177]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081