Behov for kommission der ser ind i fremtiden
DTL støtter Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen, der foreslår, at der i forbindelse med den kommende nye lov om godskørsel oprettes en transportkommission, der skal arbejde med »en hårdt tiltrængt modernisering af rammevilkårene for erhvervet«.
Ifølge Kim Christiansen er spørgsmålet vigtigt, fordi flere og flere lastbiler udflager til kørsel under fremmed nationalitet.
Kim Christiansen:
»Det drejer sig om intet mindre end, hvordan det danske transporterhverv overlever i en fremtid, hvor konkurrencen er ufattelig hård, og hvor hvert eneste smuthul i lovgivningen udnyttes brutalt og uden hensyntagen til danske vognmænd og de ansatte i transportbranchen. En transportkommission skal bestå af alle branchens aktører, og målet skal være at skabe rimelige rammebetingelser for branchen i Danmark«.
DTLs direktør Erik Østergaard bakker op om trafikpolitikerens tanker og peger på, at Dansk Erhverv, Danske Speditører og DTL allerede i december måned sidste år henvendte sig til den daværende regering for at skitsere et muligt kommissorium for en mobilitetskommission, der skulle være en opfølgning på infrastrukturkommissionens arbejde.
Erik Østergaard:
»Det er stadig vores opfattelse, at der vil være god brug for en kommission, der følger op på dels infrastrukturkommissionen, dels på det, som Folketinget i forvejen har kunnet enes om med hensyn til en godsstrategi. For selv om regeringen har skiftet farve, er det stadig de samme udfordringer, transporterhvervet står over for. Hvilket navn kommissionen så får, er af mindre betydning«.
Erik Østergaard mener dog ikke, at en kommission skal beskæftige sig decideret med godskørselsloven, da lovens rammer »udmærket afspejler både EU-reglerne og de reguleringsmæssige rammer, som arbejdsmarkedets parter ønsker på transportområdet, og som fremgår af de gældende overenskomster«.
Erik Østergaard er også enig med Kim Christiansen i, højere bøder ikke virker, hvis kontrollen ikke er der.
[add:176]