23948sdkhjf

DEBAT: Høje omkostninger er Danmarks problem

I forhold til den monotone debat om danske vognmænd med tyske plader:

Det danske transporterhverv er som det eneste "beskyttet" mod udefra kommende konkurrence, da man som indehaver af en dansk tilladelse er lovmæssigt forpligtet til at aflønne efter dansk overenskomst.

Kan nogen forklare mig, hvorfor transporterhvervet skal påtvinges denne lovgivning? Kan nogen forklare mig, hvorfor alle andre erhverv i Danmark, som er presset af udefra kommende konkurrence, ikke også skal lovmæssigt “beskyttes”? Alle, der gennem de sidste 10-15 år har oplevet at miste sin arbejdsplads til udlandet, burde da være omfattet af en lov, der forbyder sådant… ?

Er det vejen frem at lovgive mod problemet? Jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen: Det er ikke vejen frem. Danmarks omkostningsniveau er for højt. Det er Danmarks problem og ingen andres. Lige så længe vi ikke indser det, taber vi terræn – hver eneste dag, hver eneste time. Og det kan vi ikke lovgive os ud af.

Jeg mener, denne særstilling virker stik modsat. Derfor skriver jeg konsekvent “beskyttelse” i anførselstegn. Den er en hindring, snarere end en hjælp. Den er en blokering i forhold til at tilpasse os, så vi kan konkurrere, og holder man fast i den, skyder man sig selv i foden. Med en kanon.

Eneste udvej for virksomhedsejerne er at flytte forretningerne væk fra Danmark – og dermed også arbejdspladserne. Jeg tror mange chauffører hellere vil have et job, til en lavere løn, end at blive fyret og se sin bil få skiftet nummerplader og køre ud fra Flensburg. Jeg ser det som direkte årsag til, at der er så mange lokumsaftaler i spil. Chauffører, der har en familie at forsørge, vil hellere have en indtægt, og lave det, de kan lide at lave, end at stå på gaden og have ingenting.

Blandt alle de stemmer i branchen, som er forarget over Mogens Therkelsen og hans forretning - og alle andre vognmænd der gør det samme (udflager) - er der da én eller anden, som gider forklare mig, hvad der er anstødeligt? Hvilken forskel er der på det, sammenlignet med når Gumlink flytter sin fabrik til Tyrkiet? Når Danish Crown åbner slagteri i Tyskland? Når Danisco lægger sit bogholderi i et administrativt center i Slovakiet? Listen er uendelig. Hvor er forskellen? Jeg hører gerne en god forklaring.

Man kunne jo prøve at sætte sig i den udflagende vognmands sted og spørge sig selv: “hvad gjorde jeg, hvis det nu var min forretning?”. Udflagning - eller lukning …hmm.. svært valg? Nej.

Blandt alle de, der tordner mod Mogens Therkelsen, er der da blot en enkelt, som måske får serviceret sin bil i Flensburg, og køber øl med på vejen hjem hos Poetzsch? Er der en enkelt som køber ting på nettet i udenlandske netbutikker? Er det måden, hvorpå man kæmper for danske arbejdspladser og dansk detailhandel...?

Kære meddebatører, som har den holdning, jeg anfægter: Jeres engagement er prisværdigt, men I kæmper den forkerte kamp. Vreden er rettet mod udflagende vognmænd, hvilket er helt forfejlet. Energien burde rettes mod de omstændigheder, som byder dem at tage dette skridt.

I virkeligheden er det nok blot udtryk for en afmagt og en frustration, som desværre blokerer for klarsynet. Og jeg forstår godt frustrationen. Jeg agerer selv i en branche, som i allerhøjeste grad er ramt af “udflagning” til lavtlønslande, og hvor der ikke er nogen som helst beskyttelse mod, at folk til langt lavere løn også kommer og tager “min” plads her i landet. Så problemet er 100% “i mit fjæs” hver eneste dag. Men det betyder ikke, at jeg skyder forkert i forhold til, hvor der skal sættes ind.

Jeg er bare så heldigt stillet, at mit fag ikke er omfattet af en lovmæssig “beskyttelse”, som dikterer, hvordan jeg skal prissætte min arbejdskraft, så jeg dermed ville være bundet på hænder og fødder frem for at kunne tage kampen op. Den rigtige kamp.


Hans Hougaard
Slåenvej 22, Taulov
7000 Fredericia

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078