DEBAT: Skepsis over grænsetal
”Der er brancheinteresser, som forsøger at fremmane et billede af, at antallet af udenlandske lastbiler på de danske veje er i vild vækst. Vores tællinger viser, at disse udmeldinger ikke har rod i fakta. De danske lastbilers markedsandel har tværtimod været i svag stigning i de seneste tre år og er nu på niveau med for fem år siden”, siger Poul Bruun i artiklen "Flere danske biler over grænsen".
Ja, nemlig - sådan skal det sgu bare lige gøres. Sige, at det hele er direkte modsat af, hvad andre oplever i hverdagen og så håbe på, at alle "falder på halen", fordi noget udtales fra ITD.
Nej, det, man oplever i det virkelige liv, fortæller at man igen fra ITD forsøger at tegne et billede, som man ønsker, at det skal se ud. Der er på ingen måde tale om, at antallet af udenlandske køretøjer er faldet, men faktisk nok mere det modsatte.
Når man så omtaler den grænseoverskridende trafik, glemmer man lige at medregne et andet vigtigt element. Den største del af de udenlandske køretøjer, der krydser grænsen ind i Danmark, ja, de bliver i landet i flere uger, og i visse tilfælde i flere måneder.
På den baggrund er det mest rimeligt at antage, at man igen fra ITD forsøger at sløre virkeligheden. ITD må jo kunne dokumentere disse optællinger på samme måde, som man i hverdagen kan dokumentere, at trafikken består af danske trailere, men med udenlandske "trækkere". Derfor kunne man forledes til at tro, at man fra ITD lige har glemt at kigge på nummerpladen på det trækkende køretøj.
Det er i bund og grund en totalt misvisende statistik, man her er kommet med igen.
Ejeren er jo ikke bestemmende for køretøjets nationalitet, det er derimod nummerpladen!
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
Ja, det er muligt, at ITD har haft evne til at tælle til disse tal. Men for min del så tror jeg ikke, at de har talt rigtigt, men mere til egen tilfredsstillelse.
Jeg kan her fortælle, at jeg har talt med en medarbejder hos et af vore store færgerederier, der sejler på Norden, og han sagde, at de lavede løbende statestik, og her var hver 9. chauffør dansk.
Og jeg sejler selv på diverse færger på Norden, og der er flere østeuropæere end skandinaver, og der er meget længere mellem mine danske kollegaer. Så der er noget her, der ikke passer ud over det, at der selvfølgelig kommer mange udenlandske biler, som er ejet af danske firmaer, det er nemlig helt rigtigt, men der sidder for det meste en østeuropæer bag rattet. Det giver jo ikke så mange transportjob i Danmark til danske chauffører. Så jeg ved ikke, hvor det er, at ITD ser det helt vildt positive.
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8, Vorup
8940 Randers SV