23948sdkhjf

ITD skuffet over udkast til ny godslov

Udkastet til en revideret godskørselslov, som netop har været i høring hos transporterhvervets organisationer, er halvhjertet og uden visioner. Det mener brancheorganisationen ITD, der opfordrer den nye transportminister til at etablere en transportkommission, som skal komme med oplæg til en mere gennemgribende modernisering af erhvervets rammer.

»Arbejdet med at revidere den danske godskørselslov er yderst vigtigt i lyset af den negative udflagning, der foregår. Men desværre må vi konstatere, at det nuværende lovudkast trods flere udmærkede administrative lettelser ikke tager tyren ved hornene og får bragt de danske rammevilkår på sporet af fremtiden,« siger ITD’s adm. direktør, Jacob Chr. Nielsen.

Han peger på løn- og arbejdsmarkedsvilkår samt bøde- og kontrolsystemer som to eksempler på emner, der helt bør gentænkes i en ny og mere tidssvarende godskørselslov. Og det skal ifølge ITD ske i konstruktiv dialog mellem erhvervet og lovgiverne.

Konkret foreslår ITD, at den nye transportminister nedsætter en transportkommission med deltagelse af erhvervets organisationer inklu-sive fagforeninger. Kommissionen skal komme med et oplæg på, hvordan visionen om ”Danmark som Transportland” kan omsættes i konkrete rammer for transporterhvervet.

Et eksempel på, at det aktuelle lovudkast er venstrehåndsarbejde, er ifølge ITD forslaget om at forhøje alle bødestraffe.

»Alle forseelser er ikke ens, og det bør bødestraffene heller ikke være. Blandt erhvervets udøvere er der allerede i dag en udpræget følelse af vilkårlighed omkring den måde, bøderne fastsættes på, og det kommer vi ikke til livs ved at forhøje alle bøder med samme faktor,« siger Jacob Chr. Nielsen.

Et andet og fundamentalt problem i godskørselsloven er ifølge ITD, at den forbyder enhver konkurrence på løn. Og med det nye lovudkast lægges der op til skærpede sanktioner mod de virksomheder, der ikke følger den kollektive overenskomst.

»Indtil videre har vi i ITD været ret alene om at pege på de problemer, der følger med denne særbestemmelse i godskørselsloven om tvungne kollektive overenskomster. Men før eller siden er vi alle nødt til at forholde os til, at ingen andre europæiske lande har tilsvarende bestemmelser, og vores manglende fleksibilitet på lønområdet vil betyde, at de danske virksomheder gradvist vil blive lagt ned af den europæiske konkurrence,« siger Jacob Chr. Nielsen.

[add:177]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062