Trods talforvirring: Flest danske lastbiler over grænsen siden 2006
Lastbil Magasinet beskrev i sidste uge, hvordan International Transport Danmark og Dansk Transport og Logistik tilsyneladende er uenige om udviklingen i danske lastbilers andel af vejgodstransporten mellem Danmark og udlandet.
ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun sagde blandt andet:
»Der er brancheinteresser, som forsøger at fremmane et billede af, at antallet af udenlandske lastbiler på de danske veje er i vild vækst. Vores tællinger viser, at disse udmeldinger ikke har rod i fakta. De danske lastbilers markedsandel har tværtimod været i svag stigning i de seneste tre år og er nu på niveau med for fem år siden«.
DTL’s adm. direktør Erik Østergaard forklarede derimod, at danske lastbilers andel alene er steget i det seneste kvartal af 2011.
ITD: Tal dækker alle danske landegrænser
Lastbil Magasinet konstaterer i dag, at Poul Bruuns melding baserer sig på tal for den grænseoverskridende danske lastbiltrafik – over alle danske grænser.
Mens Erik Østergaards kommentarer bygger på ITD-tal, der alene gælder danske lastbilers kørsel hen over den dansk-tyske landegrænse ved Padborg og Kruså.
Ifølge ITD’s egne tællinger er faktum således, at de dansk indregistrerede lastbilers andel af den totale grænseoverskridende lastbiltrafik er på 26,4 procent i 3. kvartal 2011 – og dermed den højeste andel siden 1. kvartal 2006.
Faldende tysk andel
ITD’s tal viser også, at tyske lastbilers andel af den grænseoverskridende trafik mellem Danmark og udlandet er klart nedadgående - med en andel på knap 34 procent i 3. kvartal 2011 mod 45 procent i 3. kvartal 2008.
Andelen af østeuropæiske biler over de danske grænser er derimod stort set uændret fra 2. til 3. kvartal 2011, fra 23,1 til 23,4 procent.
[add:38]