23948sdkhjf

Finanslov rammer transporten

Det oplæg til finanslovsforslag, som regeringen fremlagde torsdag, kommer på mange måder til at ramme transporterhvervet på den hårde måde, mener DTL.

»Blandt nyhederne er, at regeringen vil 5-doble afgiften på kvælstof til 25 kr. pr. kg. For dieselolie betyder det en forhøjelse af afgiften på ca. 4 øre/liter,« udtaler DTL’s erhvervspolitiske chef, Ove Holm, i en kommentar til oplægget.

På afgiftssiden er der yderligere lagt op til, at vægtafgifterne indekseres i 2012 og 2013.

»Vægtafgiften ligger p.t. på EU-minimum, og hvis forhøjelserne gennemføres, vil det direkte forringe danske vognmandsvirksomheders konkurrenceevne,« siger Ove Holm.

Andre ting, der vil få direkte økonomisk betydning for vognmændene, vil være regeringens løfte om at fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift for lastbiler, omlægning afgifterne på energiområdet samt fremsættelse af forslag om en betalingsring i Hovedstadsområdet. Alt sammen ting, der i forvejen har stået i regeringsgrundlaget.

Diktat om praktikpladser

På uddannelsessiden forudser DTL chefen også problemer som følge af oplægget:

»Regeringen vil arbejde for flere praktikpladser ved indførelse af sociale klausuler, hvor der ved offentlige udbud – herunder også i kommunalt og regionalt regi – laves aftaler om, at leverandøren opretter eller har oprettet et bestemt antal praktikpladser, dog ikke nødvendigvis til den konkrete opgave. Det kan få stor betydning for de mange DTL-medlemsvirksomheder, som arbejder for især kommuner med opgaver, der har været i offentligt udbud.«

Transporten skal holde for ved klimareduktion

Ove Holm noterer sig også, at en ny, ambitiøs energiaftale vil blive første skridt mod at opfylde regeringens mål erklærede mål om at reducere Danmarks udslip af drivhusgasser med 40 pct. i 2020 i forhold til niveauet i 1990. Allerede før årsskiftet vil regeringen præsentere et energiudspil til forhandling.

”Der er for os ingen tvivl om, at transporten her kommer til at stå i skudlinjen. Det har regeringen åbent meldt ud tidligere, og det vil blive en kæmpe udfordring for vognmændene, men vi er klar med meget konkrete forslag til regeringen fx om bedre muligheder for modulvogntog og øget totalvægt på eksisterende vogntog, som på én gang øger erhvervets produktivitet og reducerer klimabelastningen.”

Den positive side

Ser den erhvervspolitiske chef da slet ingen lyspunkter? Jo, den lovede kickstart af den danske økonomi med blandt andet fremrykning af investeringerne i bygge- og anlæg har DTL allerede hilst velkommen, for den bringer arbejde til vognmændene.

»Samtidig nedlægger regeringen nedlægger den permanente toldkontrol ved Danmarks grænser, da man ønsker at udføre en effektiv toldkontrol baseret på en mobil, fleksibel og efterretningsbaseret indsats. Det lyder jo umiddelbart som noget, der målrettet går efter de brodne kar, hvilket vi kun kan støtte. Vi håber dog bestemt ikke, at den nye regering har droppet den tidligere regerings planer for en mere effektiv kontrol af udenlandske lastbilers betaling af dansk vejbenyttelsesafgift,« slutter Ove Holm.

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063