23948sdkhjf

Oslofjord-tunnel for farlig til lastbiler

Da et vogntog lastet med papir 23. juni brød i brand midt i myldretiden dybt nede i den 7,3 kilometer lange Oslofjordtunnel, var der tale om en forudsigelig ulykke.

Tunnelen, der opfyldte de officielle sikkerhedskrav, da den for 11 år siden blev åbnet, frembyder i dag en seks gange så høj risiko, som hvis de mange lastbiler, der hidtil har kørt gennem tunnelen, i stedet lader sig sejle over fjorden, skriver ing.dk.

Den er dobbeltrettet, mangler flugtveje og såkaldte safe havens eller evakueringsrum, som ellers ville øge ens chance for at overleve, hvis man skulle blive fanget af røg i tunnelen.

Det afslører en netop offentliggjort risikoanalyse af sikkerheden i den bare 11 år gamle vejtunnel mellem Drøbak og Hurum i Norge.

Otte lastbiler og tre personbiler har været i brand på bare de seneste tre år i tunnelen, og konklusionen er derfor, at risikoen er for stor ved at lukke tung trafik igennem tunnelen, der har været lukket for lastbiler over 7,5 ton siden branden i juni, hvor ingen blev dræbt, men 12 kom på hospitalet.

Derfor er det besluttet, at tunnelen er forbudt område for tunge lastbiler resten af året - mindst.

Safetec Nordic har udført risikoanalysen for de norske myndigheder og peger på en lang række forbedringer i sikkerheden, før man igen kan åbne tunnelen for den tunge trafik.

Bl.a. skal ventilationssystemet forbedres, og et andet stort problem ved tunnelen er dens dybde på 134 meter, som giver den en hælding på syv procent over tre kilometer i hver ende, og det sætter især lastbilernes bremser på store prøver.

De norske vognmænd har bl.a. foreslået at ændre kørslen i tunnellen således, at der er to spor i den retning, der går ned ad bakke, og ét den anden vej, hvor det i dag er modsat.

Det ekstra spor skal især være til lastbiler, som kan tage den med ro nedad for ikke at presse bremserne for voldsomt, så de bliver for varme. Og moderne lastbiler skulle ikke have de store problemer med at kravle op ad bakken i et rask tempo.

Samtidig vil vognmændene have bedre skiltning inden tunnellen, så chaufførerne er bedre forberedt på hældningen, inden de kører ind i tunnellen.

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142