23948sdkhjf

DEBAT: ATL kæmper ikke for danske interesser

FDL deler DTL såvel som formanden for Folketingets beskæftigelsesudvalg, Lennart Damsbo Andersens, krav/ønske om, at selvfølgelig skal de udenlandske chauffører registreres i RUT-registret.

Derfor er det også en klam følelse, der breder sig over danske transportører, når den, der af navn er talskvinde for Dansk Industris ATL, som er arbejdsgiverorganisation for danske transportvirksomheder, direkte advokerer for det modsatte. [pic:17298]Når ATL skulle være en organisation, som skulle varetage danske transportørers erhvervsmæssige interesser, og som jeg med mere og mere utilpashed endnu er medlem af.

ATL er ikke længere en organisation, der varetager danske transportvirksomheders daglige interesser. Og med risiko, eller måske snarere håb om ekslusion for illoyal optræden over for sin organisation, skal jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at ATL ikke længere er en organisation, der arbejder for den almindelige danske vognmands vilkår. Det er alene de store, der fører ordet dér.

Jeg kan oplyse, at ATL's repræsentanter på alle møder omkring bl.a. cabotage-regler og kontrolreglerne heri, herunder også om chauffører fra Østeuropa skulle være fritaget fra registrering i RUT, har ATL/DI Transport kæmpet med næb og klør, sammen med ITD, for en undtagelse for registrering.

Og når Anne Windfeldt Trolle angiver administrativt besvær som en væsentlig grund til, at ATL er imod, så er det en slet skjult sandhed for dem, der har set DI Transport, ATL og ITD´s repræsentanters paniske kamp for at undgå enhver form for kontrol i alle henseender.

Man ønsker simpelthen ingen kontrol overhovedet. For i takt med så uklare regler som muligt øges mulighederne for udførelse af de ulovlige transporter. Det er sandheden og ikke alle andre undskyldninger.

For vil man have system i ens cabotagekørsel på lovens grund, så er det jo også en forudsætning, at det er planlagt. Og er det planlagt, så ville en registrering i RUT, som vel kan foregå elektronisk, vel kun være et øjebliks sag.

Men man ønsker overhovedet ikke nogen realistisk kontrolmulighed for slet ikke at tale om kontrol med konsekvens. Man ønsker slet og ret wild west-tilstande og ikke andet.

Så skriver Anne Windfeldt Trolle, at det kan kontrollen på vejen jo styre. Og skriver også, at der medfølger så mange dokumenter, der kan afsløre, om en transport er lovlig eller ikke.

Men se, her kæmpede man også med næb og klør for, at der skal ikke skulle være nogen pligt til at have beviserne med. Gik man så i kontrolfælden, så skulle man kunne rekvirere pr. elektronisk vej et fragtbrev hos speditøren. Og gad vide om ikke speditøren kunne finde en grimasse, der kunne passe, og lave et fragtbrev, der kunne lovliggøre enhver transport.

Det er sandheden, og så kan man vel kun håbe på, at man bliver ekskluderet, og for danske vognmænd er det et spørgsmål om, hvor længe vi egentlig vil være til grin for vore egne penge, for det er jo vores kontingentpenge, de smovser i.


Christian Jensen, formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

[pic:17299]Det vækker undren, når Anne Winfeldt Trolle skriver, at det giver meget administrativt bøvl for DI´s medlemmer, hvis cabotagekørsel skal registreres i RUT.

Cabotagekørsel i Danmark kan jo da kun udføres af udenlandske lastbiler/firmaer.

Så der er da ingen danske firmaer med danske lastbiler, der får bøvl af det - de kører jo da ikke cabotagekørsel i Danmark - uanset chaufførens nationalitet.

Så udmeldingen fra DI må jo betyde, at DI er begyndt at have udenlandske vognmænd som medlemmer, og at DI ønsker at tilgodese disse frem for at tilgodese de danske vognmænd, der kører med danske lastbiler.

Så jeg undrer mig.


Ejner Lind
Faglig sekretær, 3F Fredericia

[add:177]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063