Vognmænd skal betale for nye førerkort
Ved tilkendegivelse af 10. oktober 2011 har opmand Poul Sørensen i en faglig voldgift afgjort, at arbejdsgiverne på ATL-området også skal betale for fornyelse af førerkort til den digitale tachograf, således at begrebet ”erhvervelse” i et protokollat fra 2005 både skal forstås som nyerhvervelse og generhvervelse. Det oplyser ATL.
Da den digitale fartskriver så dagens lys for lidt mere end fem år siden, blev der indgået en aftale mellem 3F og HTS, og herunder bl.a. ATL, om regningen for erhvervelse af førerkort.
Aftalen indebar, at vognmændene betaler for førerkortet med den klausul, at chaufføren selv må betale, hvis han fordufter fra arbejdspladsen inden for seks måneder.
Førerkort gælder i fem år ad gangen, og da de første førerkort skulle fornyes, opstod der uenighed om, hvorvidt aftalen også gælder den situation, hvor førerkort skulle fornyes.
Opmanden i den faglige voldgift giver DI medhold i, at protokollatet fra 2005 umiddelbart kun angår omkostningerne til den første erhvervelse af førerkortet.
Opmanden lægger dog vægt på, at protokollatet om førerkort fra 2005 var et fælles protokollat, der skulle gælde for alle HTS-A’s medlemsforeninger (herunder også ATL). Så da man i 2007 under forhandlinger på busområdet (AKT) lavede et protokollat, hvor man i slutbemærkningen ændrede ordlyden til ”erhvervelse af førerkort / fornyelse af førerkort” i stedet for blot ”erhvervelse af førerkort” og i overskriften skrev ”Anskaffelse/fornyelse af førerkort”, opfatter opmanden blot dette som en præcisering af teksten, der gælder for alle de relevante overenskomstområder, da tilføjelserne ikke fremstår som en forhandlet ændring. Protokollatet fra 2007 medfører derfor, at ATL bliver forpligtet af denne tekst.
Dette betyder altså, at arbejdsgivere på ATL-området også skal betale for fornyelse af førerkort til den digitale tachograf.
[add:38]