Volvo Trucks' flagskib fejrer jubilæum med 750 hk
Volvo FH16 fås nu med 750 hk og 3550 Nm, der kan klare selv de tungeste og mest krævende transportopgaver. Den kommer ud på markedet samtidig med, at Volvo kan fejre 16-litermotorens 25-års jubilæum.
I 1987 blev Volvo F16 lanceret med Volvos første 16-liters motor, der ydede 470 hk – den første nogensinde af sin slags. Siden da har efterspørgslen på markedet drevet udviklingen i retning af stadig mere kraftfulde lastvogne.
»Med Volvo FH16 750 kan vi nu tilbyde vores kunder en lastvogn med en ydelse i absolut topklasse, en god brændstoføkonomi og ekstremt lave emissioner. Dette er en kompromisløs kombination til de tungeste og mest krævende transportopgaver«, siger Staffan Jufors, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Ydelse, brændstoføkonomi og miljøbevidsthed
Den nye motor er baseret på den samme teknologi som Volvo Trucks' nuværende 16-liters dieselmotor på 700 hk – en sekscylindret rækkemotor med overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder og enhedsinjektorer.
Den er optimeret til højere ydelse og moment, mens brændstofforbruget stadig er det samme. 750 hk-motoren fås i to versioner: en til Euro 5 og en til EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), der giver endnu lavere partikelemissioner og mindre røg.
Volvos automatiske gearskiftesystem I-Shift er monteret som standard og er blevet tilpasset, så det kan håndtere motorens høje moment.
Køreegenskaber og produktivitet
Den nye 750 hk-motor genererer et moment på 2800 Nm ved 900 o/min., hvorefter momentkurven stiger brat og når toppunktet på 3550 Nm ved 1050 o/min. hvorfra det er jævnt op til 1400 o/min. Dette gør det muligt at bevare en høj hastighed selv op ad de sejeste stigninger.
»Jo flere kræfter, du har til rådighed ved et lavt omdrejningstal, når lastvognen igangsættes med en tung last, desto mindre belastes motoren, og desto bedre bliver brændstoføkonomien. Det giver rigtig gode køreegenskaber«, siger Hayder Wokil, produktchef hos Volvo Trucks.
Volvo FH16 750 er beregnet til både virkelig tunge transportopgaver og til opgaver, der kræver en høj gennemsnitshastighed på bakkede vejstrækninger.
»For de fleste FH16-kunder gælder det om at transportere så mange ton som muligt inden for kortest mulig tid. Mange kunder har dog også brug for hurtigt at kunne transportere friske råvarer og varer af høj værdi over længere afstande med forskellige typer terræn og med fokus på levering til tiden«, forklarer Wokil.
Tungere transport – stærkere lastvogne
Der har længe været en tendens hen imod stadig tungere transport og dermed også et stadig større behov for mere kraftfulde lastvogne.
Siden lanceringen af Volvo F16 i 1987 og den første generation af 16-liters motoren, der ydede 470 hk, er effektniveauet steget i takt med efterspørgslen på markedet og hos kunderne.
I 1993 steg effekten til 520 hk. Ti år senere kom en helt ny motor, der leverede 610 hk. I 2009 kom Volvo som den første producent op på 700 hk, og nu er det blevet tid til det næste skridt – Volvo FH16 med 750 hk.
Produktionen af de første FH16-lastvogne med det højere effektniveau til det europæiske marked vil starte i begyndelsen af 2012. Udover versionen med 750 hk vil Volvos 16-liters motor kunne fås med effektudtag på 540, 600 og 700 hk.