23948sdkhjf

FDL: Nyt vægt-forslag er misk-mask

"Det skal ingen hemmelighed være, at udkastet til de nye regler, som i givet fald vil medføre tilladelse til brug af 4-akslede sættevogne og 1+3 påhængsvogne, efter FDL´s opfattelse er Kejserens nye Klæder om igen. Det er et misfoster, som overhovedet ikke bør vedtages, fordi det bl.a. vil være ensbetydende med, at masser af danske vognmænd skal ud og investere i nyt og kostbart materiel," siger FDL's formand, Christian Jensen.

"Når vi nu har mulighederne, hvorfor så ikke i videst mulige omfang udnytte det bestående materiel? Hele den danske vognmands-branche, og her tænker jeg på dem med danske biler og dansk arbejdskraft, er i forvejen hårdt trængt, og det er ulogisk, at embedsmænd uden praktisk erfaring fremlægger et forslag, som vil gøre det dyrere og mere besværligt at være vognmand. Derfor opfordrer FDL politikerne til at bremse dette vanvid," understreger Christian Jensen.

Årsagen til FDL's modstand skal ses i følgende:

· Den 4-akslede sættevogn kan kun produceres i Danmark

· Den 4-akslede sættevogn kan kun udnyttes i Danmark

· To af de fire sæt aksler skal være styrende for at overholde EU kravene til drejeradiusser.

Drejbare aksler kræver små hjul og et højt chassis, som hjulene kan dreje under, eller også et smalt chassis, så der er plads ved siden af chassis-rammen til at hjulene kan dreje. Disse løsninger giver enten et højt liggende tyngdepunkt, eller en meget smal chassis-ramme, og sammen med en øget totalvægt, giver det ifølge FDL en meget dårlig kørsels-stabilitet.

[add:177]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062