DTL: Valgkampen berører også erhvervet
Valgkampen er skudt i gang, og erhvervslivets konkurrenceevne afhænger i afgørende omfang af, at en kommende regering erkender nødvendigheden af gode rammebetingelser og fornuftig regulering.
”Vi har haft 10 års borgerlig regering, hvor der har været plusser og minusser. På positivsiden tæller blandt andet højere vægt og akseltryk, modulvogntog, nedsættelse af en infrastrukturkommission, etableringen af godstransportens tænketank og udgivelsen af en godsstrategi og beslutning om forbedring af infrastrukturen på bane og vej,” udtaler DTL's formand Jørgen Egeskov.
På negativsiden peger han først og fremmest på gennemførelsen af skærpede køre- hviletidssanktioner med en række uheldige sideeffekter, men også de udtalte tanker om en total liberalisering af transportmarkedet i Europa, hvor markedet slet ikke er klar til det, og hvor social dumping fortsat finder sted. Samtidig er tankerne om en særlig kørselsafgift for lastbiler samt planerne om særlige overhalingsforbud for lastbiler også genstand for formandens kritik.
”Ser vi på den siddende opposition, så må vi konstatere, at der også her har været en vis forståelse for nødvendigheden af at forøge erhvervets kapacitetsevne gennem modulvogntog og højere vægt og akseltryk og nødvendigheden af en regulering af transporterhvervet, der sikrer mod social dumping og skaber mere ordnede forhold – hvilket har været overordentligt positivt, da det har sikret bred politisk enighed. Men den røde blok har også luftet tanker om kørselsafgifter for lastbiler og dertil tanker om betalingsringe og bompengeordninger. Samtidig har oppositionen haft tendens til at ville overregulere lastbilers færden gennem særlige zoner,” udtaler Jørgen Egeskov.
”Hvis en ny regering – uanset farve – har som klart mål at styrke godstransporten på bane, så hilser vi det velkommet. Men det skal ikke være på bekostning af at hænge tunge rygsække med sten på vejtransporten. Forhåbentlig kan planerne hos en ny regering indbefatte en elektrificering af tognettet nord for Fredericia også for at tilgodese godstransport på bane. Vi lægger også vægt på at en kommende ny regering fortsætter et konstruktivt og kritisk arbejde med EU-sagerne. Dansk transporterhverv er afhængigt af effektive og fælles regler i EU for at sikre den lige konkurrence for vognmænd fra alle lande. Og reglerne skal kontrolleres og overtrædelser skal straffes ens,” siger Jørgen Egeskov.
DTL formanden håber, at en kommende regering – uanset farve – vil fortsætte den positive dialog med erhvervet, som blev etableret af de to borgerlige transportministre Lars Barfoed og Hans Chr. Schmidt.
”Den nuværende regerings tanker om en mobilitetskommission er også udtryk for det samme. Vi kan kun håbe, at en kommende regering løber videre med denne stafet,” slutter Jørgen Egeskov.
[add:243]