Tysk modulforsøg i høring
De tyske myndigheder har sendt forsøgsordningen om modulvogntog i høring med svarfrist 2. september. Der er lagt op til meget restriktive rammer for forsøget, oplyser ITD.
Overordnet bliver der tale om et fem-årigt forsøg, som vil omfatte ca. 400 køretøjer, og maksimalt to køretøjer pr. selskab. Forsøget forventes nu at træde i kraft i løbet af efteråret 2011.
Tyskerne åbner i forsøget op for kørsel med de fire modulvogntogs-kombinationer, som vi kender her i Danmark. I Tyskland betegnes de 25,25 meter lange vogntog ”Lang-Lkw”. Der åbnes desuden op for sættevognstog med en forlænget trailer og en samlet tilladt længde på 17,80 meter.
Alle typer Lang-Lkw må ikke have en totalvægt på mere end 40 ton. Forsøget kommer overvejende til at foregå på motorvejsnettet samt på en række forbindelsesveje til større virksomheder, udvalgte godsknudepunkter og lignende.
Vogntogene behæftes med en række specificerede sikkerhedskrav. Bl.a:
EBS-bremser
Skivebremser og retarder
Automatisk vægtovervågning
Vognbaneskiftalarm (Lane keeping support)
Automatisk afstandsreguleringssystem (ACC) eller nødbremseassistent
Bakkamera med monitor i førerhuset.
Yderligere kan nævnes, at Lang-Lkw ifølge oplægget ikke må transportere flydende gods, farligt gods, ophængt gods eller levende dyr.
ITD’s vurdering er, at et 40 ton Lang-Lkw ikke udgør en større trafiksikkerhedsmæssig risiko end et almindeligt 40 ton vogntog. Derfor synes den danske vognmandsorganisation, at nogle af de foreløbige krav er urimelige og ubegrundede, og vil meddele de tyske myndigheder dette.
[add:303]