DEBAT: Intet særtilfælde
Kære venner dog, hvad er det egentlig I ikke har fået fat i? Nej, for søren da, vores politi er ikke på nogen måde blevet dovne eller på anden vis lider af angst for at bestille noget.
Derimod har man fra vores folkevalgte truffet enighed om at udstyre vores politi med et helt nyt og meget effektivt stykke værktøj. Det hedder prioritering, ganske enkelt.
Hvis jeg skulle vælge mellem at leve livet på landevejen og være "tro i tjenesten" og så en kop dampende varm kaffe, så er det jo ikke noget svært valg.
Det er heller ikke noget svært valg at pege en dansk chauffør ud frem for en udlænding, man alligevel ikke kan tale med. Hos danskeren er det jo så nemt, der er bøden jo allerede fastlagt på forhånd.
Det er også inde under prioritering at kunne vælge frit mellem lidt arbejde eller slet intet arbejde. Og husk så på, at nu bliver der sparet rigtig meget brændstof i den etat, så måske kan "overklassen" snart få en skattelettelse mere.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
Det, som I her skriver, er da bestemt ikke noget særtilfælde for dansk politi, og den lamme undskyldning, de plejer at komme med (jamen vi skal jo ha fat i en tolk), ja den kan jeg sgu ikke bruge til noget.
De kunne jo eksempelvis få lavet et A4-ark, hvor der på X antal sprog stod, at vedkommende chauffør havde overtrådt de danske færdselsregler og derfor blev idømt en bøde, som skulle betales straks.
Det kan de finde ud af i andre lande. men ikke hos de dumme danske myndigheder. Jeg tænker bare: Hvor svært kan det være, selv for det danske politi?
Søren Henriksen
Herningvej 56
7480 Vildbjerg
Jeg har anmeldt mange spritbilister i min tid, og jeg har aldrig været udsat for, at politiet ikke tog det alvorligt. Tværtimod. Så for mig er det nyt, hvis man nu også har nedprioriteret det, men det skulle på den anden side ikke undre mig.
Om årsagen så skal hentes i den enkelte betjents dovenskab, er jeg straks mere i tvivl om. Efter at organisationen er blevet "trimmet" adskillige gange, så "den kan møde nutidens krav om effektivitet," har betjentene fået en del flere blanketter at udfylde, og den tid, de bruger på det, går naturligvis fra politiarbejdet.
Fra politisk hold forsøger man at sprede politiopgaverne på en måde, så der periodevis sættes ind på bestemte områder. Tanken er så, at f.eks. en storkontrol af lastbiler over hele landet skal overbevise os alle om, at man altid skal være på vagt over for politiet.
Men "forbrugeren" er klogere end som sådan, så når kontrollen er ovre, tænker han: »Nu går der mindst et halvt år, inden vi ser dem igen.«
Om det er en spritbilist, en bankrøver eller en hønsetyv, man vil anmelde, er sådan set ligegyldigt. Hvis ikke man rammer at ringe den dag, lige netop det område er i fokus, kan man lige så godt spare telefonpengene. Og bortset fra, at en enkelt betjent i ny og næ kan være luddoven, er der altså tale om en politisk beslutning/prioritering, som politiet ikke kan gøre ret meget ved.
Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro
Jeg forstår slet ikke, I gider beskæftige jer med de problemer. Det er regeringens plan at slagte alle danske lastbiler, og grunden er, at speditørerne sponsorerer dem alle sammen, så de kan stoppe flere penge i lommen, og Danmark kan fremvise et godt CO2-regnskab i EU, dvs ingen DK-biler, ingen udslip.
Nej, venner, den eneste måde at stoppe dette vanvid er at smide lastbilerne og tage kampen op. Men tør I det?
Jan Larsen
Østersøvej 9
5932 Humble
[add:177]