23948sdkhjf

DEBAT: Kommentarer til løn-sag

Nu er dagens Danmark altså skruet sådan sammen, at der jo ikke ligefrem er et krav om, at der skal være en overenskomst med 3F.

Når det så er nævnt, så må det også lige nævnes at det danske retssystem i et par tilfælde har afsagt kendelser om, at der skal aflønnes efter de overenskomster, der er indgået mellem DI og LO o.s.v., også selvom man ikke er medlem af en fagforening!

Når vognmanden her så påstår, at han ikke har brudt loven, peger dette i retning af, at han nok ikke har fulgt med i timen, da han i sin tid gik på vognmandskursus. Både "godskørselsloven" og de påtrykte betingelser bag på tilladelserne burde være "et vink med en vognstang", der er til at fatte.

Så jo da, vognmanden har brudt loven, og 3F har igen spillet fallit. Det er sørgeligt.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

Man må jo gå ud fra, at det er eksportløn-overenskomsten, der bliver gået ud fra. Jeg ved godt, der skal to til en aftale, men jeg ville nok som vognmand sige "gute fahrt" og så tænke (lad det stå åbent), det er 3,3 mio. eller 275.000 kr. pr. md., han kan stikke lige ned i lommen. Penge han ikke skal bøje en finger for, og de er skattefrie, for sparede penge skal man ikke betale skat af.

Eller lad os vende det lidt om og sige, når det er en eksportbil, der kører ca. 150 til 160 tusinde km pr. år, så sidder chaufføren og smider 1 kr. i en spand pr. km, han kører, og 1,70 kr. pr. km, hvis han kører efter hjemme-overenskomst. Det er da virkelig noget, der vil noget.

Jeg talte med Færdselsstyrelsen for ca. 2 år siden ang. tilbagekaldelse af tilladelser for ikke at overholde overenskomsten, og vedkommende fortalte, at det ikke var sket de sidste 10 år.

Så på det område kan han sove roligt, såsom i så mange andre sager må vi nok bare trække på skuldrene og sige, det skal nok være sådan. Men jeg synes, det er da positivt, at 3F er dukket op, for de har været meget stille i mange år i transportbranchen.


Vognmand Lars Jørgensen
Åbenråvej 14
6340 Kruså

Mon dog Provstgård er den eneste i Padborg, der laver dette julenummer med tysk (eller polsk) løn på dansk indregistrerede biler. Mon ikke der er en grund til, at der stort set kun er tyske chauffører på biler, der tilhører Padborg-vognmænd? Ingen nævnt, ingen glemt!

Vi hører jo godt nok sludder-historier om, at de ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft i Danmark. Sært at vi andre kan... jeg tror nu, det mere drejer sig om at få billig arbejdskraft.

Men fint nok, hvis det er det, de vil, men så skulle de tage skridtet fuldt ud og flytte deres butik ned, hvor de finder deres arbejdskraft, men det gør de jo heller ikke.

Goderne i Danmark vil de nok have, men ikke byrderne. Kunne de da for f... så bare lade være og kalde sig danske vognmænd.


Vognmand Helmuth Rhode Nissen
Mellemvej 4
6541 Bevtoft

[add:303]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068