23948sdkhjf

Lastbiler forurener mindre

Af et svar fra miljøminister Karen Ellemann til Folketinget Miljø- og Planlægningsudvalg fremgår det, at luftforureningen med NOx’er, kulbrinter og partikler fra både personbiler og den tunge trafik, dvs. lastbiler og busser, er faldet markant på blot 4 år fra 2005 til 2009. Der var dog kun fald i CO2-udslippet for den tunge trafik – på 10 procent, mens personbilernes udslip af CO2 blev forøget med 6 procent.

DTL har kigget ned i trafikarbejdet med danske personbiler, lastbiler og busser i 2005 og 2009, og udviklingen i trafikarbejdet bidrager givet vis med en del af forklaring på udviklingen i CO2-udslippet, idet den tunge trafik faldt med 7,9 procent, mens personbiltrafikken voksede med 4,7 procent i perioden.

Til gengæld er faldet i de andre luftforurenende stoffer langt større end faldet i trafikken med tunge køretøjer, og det er sket på trods af stigningen i personbilstrafikken. Fx faldt personbilernes udledning af NOx’er med 23 procent.

Halvering af partikelforureningen

De tunge køretøjers udledning af NOx’er er faldet med 32 procent, mens mængden af både kulbrinter og partikler fra tunge køretøjer er faldet med hele 49 procent.

»Den tekniske udvikling og den løbende udskiftning af lastbiler og busser samt eftermontering af partikelfiltre har virkelig gjort sin virkning, når næsten halvdelen af partikelforureningen er forsvundet på blot 4 år. Og siden 2009 er der helt sikkert sket yderligere fald – også selvom trafikken er begyndt at vokse igen. For eftermontering af partikelfiltre og især udskiftningen af ældre køretøjer med nye er fortsat,« siger DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

[add:295]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094